V průběhu předmětu jsou probrána následující témata:
- komunikační proces, důležitost funkční komunikace pro život člověka
- zásady funkční komunikace u nedoslýchavých a ohluchlých osob, charakteristika problematických aspektů v procesu komunikace, komunikační bariéry
- charakteristika jednotlivých komunikačních systémů u osob se sluchovým postižením
- logopedická specifika a NKS u těch osob se sluchovým postižením, které komunikují verbální formou
- nástin historického vývoje jednotlivých komunikačních systémů využ ívaných ve vzdělávání osob se sluchovým postižením
- specifické rysy osvojování českého jazyka u osob s prelingválním sluchovým postižením
- úvodní seznámení s alternativními komunikačními systémy (prstová abeceda, odezírání, pomocné artikulační znaky)
- seznámení s vizuálně motorickými komunikačními systémy
- základní seznámení se znakovým jazykem
- základní seznámení s komunikačními systémy hluchoslepých osob
Předmět se zaměřuje na základní komunikační přístupy osob nedoslýchavých a ohluchlých. Seznamuje studenty se specifiky komunikačního procesu u těchto osob.
Charakterizuje jednotlivé komunikační metody a formy, blíže seznamuje s problematikou funkční komunikace u jednotlivých typů sluchových vad.