Praxe je organizována jako průběžná. Každý student se seznámí s konkrétním zařízením jako s organizací, získá základní představu o jeho fungování, aktivitách při podpoře klientů (klientů se zdravotním postižením, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami aj.). Dostává příležitost uvažovat o pozorované realitě a porovnávat ji s vlastní dosavadní zkušeností. Osvojuje si funkční formu záznamu pozorování a formuluje otázky, které z pozorování vyplývají. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (resp. Portfolio odborné praxe).
Do portfolia zaznamenává svá zjištění (údaje o legislativním ukotvení a činnosti zařízení, výsledky vlastního pozorování, záznamy provedených rozhovorů se zde působícími speciálními pedagogy aj.). Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciáln ího pedagoga I.
Obsahové vymezení: založení portfolia odborné praxe; seznámení s vybraným pracovištěm; náslechová praxe: plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga; chronologické zaznamenávání zjištěných dat do portfolia a jejich reflexe.
The aim of the compulsory professional practice is to consolidate general, professional and special pedagogical, special-pedagogical and psychological knowledge by verifying it through practical application. The compulsory subjects of professional practice are included in all years of the Bachelor's study programme so that their focus enables the systematic development of the student's competences in the field of special education.
Emphasis is placed on a gradual increase in the demands on students in practical activities and a close link to the graduate profile. The Professional Practice Portfolio is used as an evaluation tool for formative assessment.
The focus of the practicum and its performance is closely linked to the content of the concurrent course Reflection on Pedagogical Practice. Professional Practice I is designed as a listening practice and has a strong motivational character.
Its aim is to verify general knowledge by observing educational processes and comparing them with educational constructs in the context of variables affecting the socialisation of people with disabilities at all ages. It allows students to observe the work of special educators in schools, educational institutions, and social service settings and to gain the necessary orientation in the diagnostic and intervention methods of special educator work in a multidisciplinary approach.