Obsahové vymezení:
1. Diagnózy predikující zrakové a kombinované postižení
2. Hluchoslepota
3. Rozvoj zrakového vnímání osob s kombinovaným postižením
4. Budování komunikace osob se zrakovým a kombinovaným postižením
5. Rozvoj kompenzačních smyslů osob s kombinovaným postižením, předškolní vzdělávání dětí s kombinovaným postižením
6. Rozvoj motoriky dětí se zrakovým a kombinovaným postižením, metoda aktivního učení Lilly Nielsen
7. CVI - centrální poruchy zraku: diagnostika, edukace
8. Speciálně pedagogická diagnostika dětí s KP
9. Speciálně pedagogické diagnostické metody dětí se zrakovým a kombinovaným postižením
The course acquaints with the basic methods of functional vision examination, the possibilities of functional diagnostics of people with visual and multiple disabilities, the possibilities of child development with visual and multiple disabilities, the basics of building communication. The following topics will be discussed: the effects of visual impairment in selected diagnoses predicting combined disability, integration of visual skills for independent living, causes of visual impairment, central visual disorders.
Within individual age categories, the course focuses on the selection of optical aids, the influence of assistive technologies and low vision training.