Obsahové vymezení:
1. Diagnózy predikující zrakové a kombinované postižení
2. Hluchoslepota
3. Rozvoj zrakového vnímání osob s kombinovaným postižením
4. Budování komunikace osob se zrakovým a kombinovaným postižením
5. Rozvoj kompenzačních smyslů osob s kombinovaným postižením, předškolní vzdělávání dětí s kombinovaným postižením
6. Rozvoj motoriky dětí se zrakovým a kombinovaným postižením, metoda aktivního učení Lilly Nielsen
7. CVI - centrální poruchy zraku: diagnostika, edukace
8. Speciálně pedagogická diagnostika dětí s KP
9. Speciálně pedagogické diagnostické metody dětí se zrakovým a kombinovaným postižením
Předmět seznamuje se základními metodami funkčního vyšetření zraku, možnosti funkční diagnostiky osob se zrakovým a kombinovaným postižením, možnostmi rozvoje dítěte se zrakovým a kombinovaným postižením, základů budování komunikace. Probrána budou následující témata: dopady zrakového postižení v rámci vybraných diagnóz predikujících kombinované postižení, integrace zrakových dovedností pro samostatný život, příčiny zrakového postižení, centrální poruchy zraku.
V rámci jednotlivých věkových kategorií se předmět soustředí na výběr optických pomůcek, vliv asistivních technologií a zrakový trénink.