Obsahové vymezení:
1. Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání
2. Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dět í a žáků
3. Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému
4. Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání
5. Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání
6. Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání
7. Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání
8. Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
9. Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vybraných minorit a s možnými dopady sociálního znevýhodnění do vzdělávání žáků. Základním východiskem je široký kontext sociálního znevýhodnění zahrnující kulturní, etnické, jazykové i socioekonomické odlišnosti, které mohou vytvářet bariéry ve vzdělávání dětí a žáků.
Zvláštní pozornost je věnována specifické situaci osob ze sociálně vyloučených lokalit a postavení cizinců v ČR. Dále se předmět soustředí na podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním a na možnou podporu těchto žáků ve spolupráci školských institucí a sociálních služeb