Tematické okruhy:1. Úvod do finančních aspektů vzdělávací a školské politiky – vztahy právem upravené, pojmy2. Finanční činnost státu v oblasti školství3. Subjekty financování školství4. Státní rozpočet, kapitoly státního rozpočtu5. Kapitola MŠMT 333, její členění, základní principy státních prostředků6. Zřizovatelské kompetence státu a jejich souvislost s financováním7. Veřejné rozpočty, stručná charakteristika a základní principy zákona č. 250/2000 Sb.8. Zřizovatelské kompetence územních samosprávných celků a souvislosti s financováním9. Financování regionálního školství – základní principy
10. Financování regionálního školství - ze státního rozpočtu, z rozpočtu zřizovatele11. Základní principy kontroly finančních prostředků v regionálním školství12. Základní principy účtování státních prostředků ve školství Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v MS Teams.
Předmět seznámí posluchače se základními pojmy z oblasti financov ání školství, definicemi základních pojmů, které jsou používány v ekonomických kontextech školské a vzdělávací politiky a které budou provázet jejich další studium ekonomicky zaměřených předmětů. Prostřednictvím bloku věnovanému státnímu rozpočtu bude posluchačům představena kapitola MŠMT a její základní principy.
V závěru předmětu budou vysvětleny základní principy finanční kontroly a účtování státních prostředků. Cílem je umět se orientovat v základních pojmech financování školství, charakterizovat státní rozpočet, rozlišit kompetence státu a územních samosprávných celků ve finanční oblasti ve školství.