Hlavní témata předmětu:
1. Klíčové pojmy a základní teorie vzdělávání dospělých; teorie celoživotního učení a učící se společnosti
2. Konceptualizace a vývoj vzdělávání dospělých; andragogika jako vědní disciplína a studijní obor
3. Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, kulturní andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika
4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1918 až 1989, 1990 až současnost
5. Identifikace a analýza vzdělávacích potřeb; tvorba vzdělávacích programů
6. Podnikové (firemní) vzdělávání – metody, formy a inovace v dalších profesním vzdělávání
7. Zájmové, občanské, komunitní a politické vzdělávání dospělých
8. Cílové skupiny ve vzdělávání dospělých a specifika jejích vzdělávacích potřeb
9. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence; manažer a metodik dalšího profesního vzdělávání
10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých, ICT ve vzdělávání dospělých a digitalizace
11. Strategické dokumenty o vzdělávání dospělých a celoživotním učení; andragogická infrastruktura v ČR a ve světě
12. Výzkum v oblasti vzdělávání dospělých, dalšího profesního vzdělávání a specifika andragogické metodologie
The course deals with basic terminology in the field of adult education and andragogy, as well as the historical development of adult education and current topics. It deals with the theory of lifelong learning, the knowledge and learning society and the effects of globalization processes on further education.
The issue of adult education and learning is put in a broader socio-cultural, economic and political context. It presents applied and borderline andragogical disciplines with an emphasis on professional, hobby and civic adult education.
The course brings knowledge about the methods and principles of work of adult educators and his role in relation to qualification requirements and the development of professional competencies. Adult learning in the European context is seen as a key pillar of the successful development of the individual and society and a prerequisite for competitiveness and prosperities.