1. Čtenářská gramotnost a její složky.2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA.3. Čtenářské strategie
4. Rozvoj čtenářských strategií v praxi - konkrétní ukázky
5. Podmínky rozvoje čtenářství, dílna čtení
6. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově: propojování čtení a psaní
7. Školní čtenářské kluby
8. Současná nakladatelství pro děti a mládež
This seminar introduces concept of the reading literacy and its meaning for child personal development. Its goal is development of receptive communicational skills of students and development of functional literacy in the area of reading.
Goals of the seminar are:
- acquiring knowledge about current children literature in terms of children books genres and kinds of children literature
- learning about current book market (book publishers, awards for high-quality children literature, web sites about children literature)
- developing interpretational skills of students in this specific area
- leading students to create their own questions, problems and topics for activities and their reflection
- cultivate perception of reading as lifelong sentiment of human being