Kurz Davida Rybáka:
1. Člověk a lidství člověka - porozumění rozdílu
2. Člověk a vědy o člověku
3. Dějinné podoby odpovědi na otázku: kdo je člověk?
4. Jak k člověku nutně patří výchova a vzdělání?
5. Člověk a svět - jak patří svět k člověku?
6. Normální a anomální ve vzájemné konstituci
7. Evropa a lidství - co to znamená, být Evropanem?
8. Proměna člověka na lidský zdroj v manažerském diskursu
9. Vědomí času a jeho objektivace
10. Viditelné i skryté podoby odlidštění člověka
11. Posvátné a profánní Kurz Michaela Hausera: Nejprve se budeme věnovat charakteru současné společnosti v její dimenzi kulturní, politické a ekonomické. Seznámíme se s tím, co je to postmoderní kultura a s teoriemi "konce postmodernismu". Ohledně politické dimenze současné společnosti se zaměříme na koncepci liberální demokracie a na problematiku současného populismu. Ve vztahu k ekonomické dimenzi současné společnosti budeme probírat základní rysy neoliberalismu a otázku, jak charakterizovat dnešní kapitalismus v období krize neoliberalismu. V další části kurzu se zaměříme na problematiku "člověka" v takto vymezené současné společnosti. Budeme se věnovat typologii vztahů mezi člověkem a určitou myšlenkou (ideou, ideálem, hodnotou) obecného významu, jako je vědecké poznání, politická svoboda a rovnost, umělecké dílo, láska nebo národ. Zde si uvedeme filosofickou koncepci generativního vztahu k "pravdě-události", vypracovanou současným myslitelem Alainem Badiou. Pro srovnání se seznámíme s koncepcí smyslu lidského života Milana Machovce a s "logoterapií" psychologa Viktora Frankla jako léčbou smyslem. V poslední části kurzu se budeme věnovat evropskému humanismu, který vytváří nedogmatický a zároveň plodný vztah mezi člověk a určitou nadosobní ideou a tím rozvíjí rozumové, morální, citové a imaginativní možnosti lidské bytosti. Seznámíme se s dnešními diskusemi o "posthumanismu" a diferenci mezi člověkem a zvířetem či diferenci mezi člověkem a technologiemi. Ukážeme si myšlenkové bohatství evropského humanismu počínaje jeho kořeny v renesanci či křesťanství, přes osvícenský humanismus (Kant), až po moderní humanismus dvacátého století ("kritická teorie") a humanismus současný.
Kdo je to člověk? Jaký je rozdíl mezi člověkem a lidstvím člověka? Jak je v rozhodnutí o lidství člověka spolurozhodnuto o smyslu výchovy a vzdělávání? Jak je lidství člověka určeno uvnitř evropské tradice? A jaká je nynější situace lidství člověka uvnitř proměny světa na planetu? To jsou otázky, které budou vést naše tázání v tomto předmětu.
Během kursu by měl posluchač získat schopnost orientovat se v hlavních tématech, které před nás klade současná doba, na základě znalosti dnešních diskusí ve filosofii a dalších společenských vědách. V kursu se posluchač zároveň seznámí se základn ími idejemi evropské kultury ve vztahu k jejím myšlenkovým zdrojům.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.