Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy didaktiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKBZ0P105A

Sylabus

1.    Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura a další zdroje informací.

2.    Styly učení a poznávání, jejich význam pro učitele a žáky.

3.    Pozornost a paměť. Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny.

4.    Vyučování založené na evidenci, efektivní výukové strategie. Tradiční didaktické zásady.

5.    Motivování žáků ve výuce, chvála a kritika, zajišťování prostředí pro učení.

6.    Klasifikace organizačních forem výuky. Metody výuky.

7.    Komunikace ve výuce, techniky dialogické výuky. Výklad.

8.    Řízení samostatné práce žáků. Kooperativní výuka a její realizace, složení skupin, komunikace ve skupině.

9.    Hodnocení výsledků učení žáků. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení.

10.  Materiální a nemateriální didaktické prostředky, ICT ve výuce. Grafické reprezentace učiva.

11.  Systém a struktura  kurikulárních dokumentů v ČR. Vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy. Klíčové kompetence, průřezová témata v kurikulu základní a střední školy.

12.  Výukový obsah, didaktická transformace učiva. Učebnice, jejich druhy a parametry, další výukové materiály.

Anotace

Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, orientaci v kurikulárním kontextu a rámec pro uvažování v oborových didaktikách. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a k porozumění výukovým metodám.

Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budou zaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky.