Cílem výuky v předmětu je vytvořit soubor systémových poznatků o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami, charakterizovat výchovné a edukační souvislosti práce s žákem se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněn ím. Studentům bude podrobně představena problematika cílových skupin speciální pedagogiky: dětí a žáků s tělesným, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením, s narušenou komunikační schopností, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením aj. minorit.
Budou rovněž seznámeni se základní nabídkou speciálně pedagogické podpory v rámci společného vzdělávání a s aktuální úlohou speciálně pedagogických center a soustavy speciálně pedagogických výchovně vzdělávacích zařízení v ČR. Témata: 1.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. 2.Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. 3.Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním, periodizace péče o osoby s postižením. 4.Koncept speciálních vzdělávacích potřeb v současné koncepci podpory dětí a žáků s postižením/se znevýhodněním v českém vzdělávacím systému.
Trendy v zahraničí. 5.Dítě/ žák v systému podpůrných opatření katalogy SVP a zákl. principy pedagogické práce s žákem se SVP.