1) Staroslověnské písemnictví, cyrilometodějská mise, projekce v učivu českého jazyka na 1. stupni ZŠ, mezipředmětové vztahy (vlastivěda, výtvarná výchova). Slovanští žáci-cizinci na 1. stupni ZŠ – pochopení reálií a kontextu žákova jazyka. 2) Základní poučení o periodizaci vývoje jazyka a vývoje spisovného jazyka na pozadí historického a kulturního kontextu. Četba a interpretace vybraných památek.
Možnosti mezipředmětových projekcí v kurikulu 1. stupně ZŠ. 3) Rozvoj česky psané literatury ve 13. až 16. století. Základy historické mluvnice s přihlédnutím k dynamice jejího vývoje směrem k současnosti.
Učivo českého jazyka 1. stupně ZŠ, v němž se bezprostředně promítají relikty historických jazykových změn. Četba a interpretace vybraných památek. 4) Humanismus, historický a literárněhistorický kontext. Základní charakteristické rysy humanistické češtiny. Rozvoj písemnictví, četba a interpretace vybraných památek, důležití autoři. 5) Baroko, historický a literárněhistorický kontext, charakteristické rysy barokní češtiny, důležití autoři (J.
A. Komenský). Četba a interpretace vybraných památek 6) 19.–20. století.
Historický kontext, jazyková situace, tvorba mluvnic a slovníků, důsledky pro současnou komunikační praxi. Cíle výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ v oblasti spisovnosti.
The aim of the subject is to develop basic awareness of historical development of language as a necessary precondition for deep understanding of present Czech language. For the future teachers of Czech language at the first grade of primary school, it is essential to understand those historical language phenomena, which leave relicts in present language, especially in its teaching at the primary school (lexical orthography etc.).
Understanding of Historical development of the Czech language. Literary form of the Czech language, language culture.
Slavonic languages. Periods of development in the social and literary context.