Charles Explorer logo
🇬🇧

Media Education

Class at Faculty of Education |
OKMN0C291C

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.

2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní.

3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií.

4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.

5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.

6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.

7. Časopisy pro mládež, tvorba školního časopisu.

8. Verbální a neverbální násilí v médiích.

9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.

10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.

11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na

1. stupni ZŠ.

12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.

Annotation

The subject systemizes knowledge in the area of media communication. It is aimed at media literacy as an important part of literacy in general.

It aims to critical thinking and informed choice of the information from media, safe behaviour within media communication, choice of quality media entertainment. Medial education as a part of communication; medial literacy; mass communication as institutionalized process encompassing the production, dissemination, reception, and interpretation of public sociocultural discourse; potential impact of media language upon audiences; representation of social reality through language; possible motives of the senders in media institutions; role of audience reception processes; social influence of the media in contemporary society; media genres