1.-2. Unité 1
Sociokulturní témata: formální a neformální představení, rodina, každodenní aktivity
Komunikační cíle: představit sebe, svoji rodinu, požádat někoho, aby se představil, vyjádřit libost, popsat aktivity, vyjádřit frekvenci a intenzitu
Jazykové cíle: gramatika – tázací zájmeno quel, tři typy otázek, passé récent a futur proche, neurčité zájmeno tout, předložky pojící se s názvy zemí a měst fonetika – tázavá intonace, výslovnost tous (1), vázání/řetězení slovní zásoba – stav, vztahy v rodině, každodenní aktivity
Unité 2
Sociokulturní témata: společenský, kulturní a geografický původ osoby, náležitost k dané skupině (chování, styl oblékání, atp.)
Komunikační cíle: popsat někoho, podat informace o někom, formulovat zdvořilou žádost, vyjádřit přání
Jazykové cíle: gramatika – vztažná z ájmena qui a que, ukazovací zájmena celui-ci, celle- ci..., přítomný podmiňovací způsob, tázací zájmeno lequel fonetika – intonace (upřímnost a ironie), přední samohlásky slovní zásoba – společenské postavení, popis osoby (vnější charakteristika), styl oblékání 3.-4. Unité 3
Sociokulturní témata: životní styl, představení měst Montpellier, Lille, Lyon a Toulouse
Komunikační cíle: popsat bydlení, vyjádřit potřebu, přání, porovnat kvantitu a kvalitu
Jazykové cíle: gramatika - vztažná zájmena où a dont, komparatif, přivlastňovací zájmena, superlatif fonetika – nosové hlásky, výslovnost plus slovní zásoba – bydlení, dopravní prostředky, město
Unité 4
Sociokulturní témata: zdraví, problémy spojené se zdravotním stavem
Komunikační cíle: vyjádřit podmínku, popsat způsob života, vyjádřit radu nebo potřebu
Jazykové cíle: gramatika - hypotéza, neurčitá přídavná jména, zájmena en a y, neurčitá zájmena, devoir + infinitif, přítomný subjonctif fonetika - intonace (rada, podráždění), nosové hlásky, výslovnost tous (2), výslovnost subjonctivu slovní zásoba – potraviny, jídlo, sport 5.-6. Unité 5
Sociokulturní témata: aktivní život, vzpomínky na školní léta, specifika francouzského vzdělávacího systému
Komunikační cíle: popsat situaci a událost v minulosti, evokovat vzpomínky, situovat v čase, vyjádřit výhrady
Jazykové cíle: gramatika - časy vypravování (přítomný čas, minulý čas složený, imperfektum), tvoření příslovcí -ment, ne … que, depuis, il y a fonetika - rozdíl ve výslovnosti přítomného času, minulého složeného času a imperfekta, intonace (vyjádření překvapení a příslovce -ment), výslovnost polosouhlásek slovní zásoba - práce, škola, vzdělávání
Unité 6
Sociokulturní témata: internet, kavárny, víkendové aktivity, společenský život
Komunikační cíle: popsat aktivity, odůvodnit výběr, představit projekt, vyjádřit příčinu problému
Jazykové cíle: gramatika – zápor, vyjádření příčiny, gérondif fonetika – výslovnost schwa, intonace (vyjádření názoru), nosové hlásky slovní zásoba – komunikace, kavárny, zájmy 7.-8. Unité 7
Sociokulturní témata: nové komunikační prostředky, média, společenské chování
Komunikační cíle: vyjádřit pravděpodobnost nebo jistotu, situovat v čase, vyjád řit následek
Jazykové cíle: gramatika - vyjádření budoucnosti (přítomný čas, futur proche, futur simple), avant de + přítomný infinitif, après + minulý infinitif fonetika - intonace (rozdíl mezi příkazem, varováním, nabádáním a radou) slovní zásoba - technologie, média 9.-10. Unité 8
Sociokulturní témata: cestování (motivace, postoje, vzpomínky), poezie
Komunikační cíle: hovořit o motivaci, zvycích, vzpomínkách, sdělit úhel pohledu
Jazykové cíle: gramatika - shoda v příčestí minulém, vyjádření trvání, COD a COI fonetika - výslovnost minulého příčestí dle shody, zavřenost a otevřenost samohlásek slovní zásoba - turismus, cestování, pocity 11.-12. Unité 9
Sociokulturní témata: důležité životní hodnoty, státní příslušnost
Komunikační cíle: vyjádřit souhlas a nesouhlas
Jazykové cíle: gramatika – vyjádření přípustky, ce qui, ce que fonetika – rytmus (rytmické skupiny a přízvuk), intonace (nesouhlas, pocity) slovní zásoba – politika, finance, názor
Předmět Cizí jazyk – francouzština II je součástí souvislého a na sebe vzájemně navazujícího celku kurzů Cizí jazyk – francouzština I-V pro 1. až 3. ročník studia francouzského jazyka pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem je postupný nácvik a rozvoj lingvistických a komunikativních dovedností studenta vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Důraz je kladen na nácvik porozumění hovorové spisovné francouzštině v její psané a mluvené podobě, tvořivé zpracování a ovládnutí vybraných konverzačních témat a další rozšiřování konverzačních okruhů. Dbáno je také na správnou výslovnost, přirozenou dikci a větnou melodii. Kurz je zaměřen na zvládnutí základů francouzské gramatiky a slovní zásoby odpovídající dané úrovni. Ve výuce je postupováno dle učebnice Alter Ego + 1 a doplňkových aktivit (viz Moodle a rozšiřující literatura). Porozumění mluvenému slovu a uvedení do reálií současné Francie je uskutečňováno také za pomocí multimediálních pomůcek.
Odkaz na studijní oporu: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=558 (přístup bez hesla)