Problém hudební řeči z hlediska dětských posluchačů.
Průpravná cvičení k poslechu.
Hudebně vyjadřovací prostředky.
Emocionální a funkční typy hudby.
Formotvorné principy a stylotvorné prvky.
Kritéria výběru skladeb k poslechu, skladby vokální, instrumentální a vokálně-instrumentální.
Seznámení s hudebně dramatickými útvary, „hra na operu“ (vlastní zpěv a jednoduchý pohybový a instrumentální doprovod – zápis do partitury).
Rozbor hudebního díla – analýza historicko genetická, strukturální a sémantická.
Metodický postup práce s poslechovou skladbou.
Příklady činností vedoucích k tvořivému poslechu (doprovod skladeb s pomocí grafické partitury - hra na tělo, sémantický diferenciál, osvojení základních tanečních rytmů a jejich pohybové ztvárnění, vyčlenění dominantního prvku z poslechové skladby a využití tohoto prvku jako východiska k tvořivé činnosti).
Poslech ve struktuře vyučovací hodiny, sepětí poslechových činností s ostatními hudebními aktivitami.
Moderní skladatelské techniky jako východisko elementární dětské tvořivosti (minimalismus, témbrová hudba).
Subject is closely bound to didactics of musical education. Knowledge of musical history, harmony, composition analysis and is used widely.
Way of musical understanding for higher classes of primary school and secondary school are demonstrated on selected compositions from renaissance to contemporary authors.