Problém hudební řeči z hlediska dětských posluchačů.
Průpravná cvičení k poslechu.
Hudebně vyjadřovací prostředky.
Emocionální a funkční typy hudby.
Formotvorné principy a stylotvorné prvky.
Kritéria výběru skladeb k poslechu, skladby vokální, instrumentální a vokálně-instrumentální.
Seznámení s hudebně dramatickými útvary, „hra na operu“ (vlastní zpěv a jednoduchý pohybový a instrumentální doprovod – zápis do partitury).
Rozbor hudebního díla – analýza historicko genetická, strukturální a sémantická.
Metodický postup práce s poslechovou skladbou.
Příklady činností vedoucích k tvořivému poslechu (doprovod skladeb s pomocí grafické partitury - hra na tělo, sémantický diferenciál, osvojení základních tanečních rytmů a jejich pohybové ztvárnění, vyčlenění dominantního prvku z poslechové skladby a využití tohoto prvku jako východiska k tvořivé činnosti).
Poslech ve struktuře vyučovací hodiny, sepětí poslechových činností s ostatními hudebními aktivitami.
Moderní skladatelské techniky jako východisko elementární dětské tvořivosti (minimalismus, témbrová hudba).
Předmět integruje teoretické poznatky (dějiny hudby, nauka) i praktické dovednosti (hra na nástroj) a aplikuje je na potřeby praxe (didaktika Hv) s cílem připravit žáka na komunikaci s hudbou.