Charles Explorer logo
🇨🇿

Digitální technologie v primárním vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0I124A

Sylabus

1.     Čím se zabývá vědní obor informatika. Proč se informatika zařazuje do kurilula 1. st.

ZŠ 2.     Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé. 3.     Postavení učiva informatiky v kurikulu 1. stupně ZŠ v ČR a v zahraničí. 4.     Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged). 5.     Jak učit informatiku na 1. stupni ZŠ? Co víme o tom, jak si žáci představují některé pojmy? 6.     Jaké jsou pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ učebnice? 7.     Dostupné zdroje pro učitele zaměřené na utváření a rozvoj informatického myšlení žáků. 8.     Rizika používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.

Anotace

Pozornost je věnována didaktickým otázkám rozvoje algoritmického myšlení žáků v kontextu s rozvojem čtenářské a matematické gramotnosti a rozvojem dovedností rozložit problém na dílčí podproblémy. Inspirací pro metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ jsou práce a myšlenky S. Paperta, I. Kalaše, M. Resnicka, G. Futscheka, V. Dagiéne a dalších představitelů tzv. logovské kultury. Pozornost je rovněž věnována některým rizikům spojeným s používáním digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.

Kurz je koncipován jako interaktivní přednášky s ukázkami a cvičeními typu "CSunplugged".