Charles Explorer logo
🇨🇿

Asistentská praxe k inkluzivní primární pedagogice

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0N164A

Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.       Role asistenta žáka/ pedagoga

2.       Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem

3.       Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole

4.       Princip inkluze v heterogenní třídě

5.       Práce s katalogem podpůrných opatření

6.       Individuální vzdělávací program

7.       Pedagogická diagnostika

8.       Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky

9.       Specifické poruchy učení a chování v kontextu inkluzivní třídy

10.    Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy

11.    Spolupráce asistenta s rodiči

12.    Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných, aj.

Anotace

Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě - např. s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji učitel ve třídě ZŠ. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga či se podílet na dílčích asistentských pracích.

Školu a třídu si pro tento druh praxe domlouvá student sám. Ředitelství školy a učitele/učitelku informuje student o obsahu a časové náročnosti praxe v souladu s materiály pro školy v moodle. Praxe je pro učitele nehonorovaná, od učitelů nemůže student vyžadovat žádnou práci, naopak přijímá nabídky učitele/učitelky (reflexe, zpětná vazba, společná tvorba příprav), pokud k nim dojde.

Předmět je propojen s paralelně vyučovaným předmětem Inkluzivní primární pedagogika. Studenti budou v předmětu uplatňovat poznatky z něj, ale také z jejich další pedagogicko-psychologické přípravy, znalosti z oblastí specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie, obecné a oborových didaktik, praxí v průběhu studia a vlastních učitelských zkušeností. Budou je integrovat do kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 1. stupně ZŠ. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých intervencí budou průběžně reflektovat v moodle.