Charles Explorer logo
🇨🇿

Integrující seminář profesní přípravy

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0N178A

Sylabus

Kvalita učitele, kompetenční rámec absolventa učitelství

Hodnotové ukotvení profese učitele

Integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení studenta Učitelství pro 1. st. ZŠ

Profesní identita, sebepojetí -  profesní hodnoty, přesvědčení, vnímání profesní zdatnosti, subjektivní pojetí výuky

Profesní autonomie a odpovědnost

Profesní rozvoj

Učitel jako zaměstnanec a pracovněprávní vztahy se zaměstnavatelem, spolupráce učitele a vedení školy

Odpovědnost za žáky-vymezení a rozsah odpovědnosti v právních dokumentech, vyplývající povinnosti (např. pedagogický dozor) a práva učitelů. Přehled typických rizikových situací, jak jim čelit a jak je zvládat; kazuistiky a judikáty.

Školské právo-Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících, Vyhláška o základní škole, Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků.   

Jednání s rodiči - základní komunikační kanály a strategie. Pojetí a formy třídních schůzek. Formy spolupráce s rodiči a podpora školy. Řešení případných sporů a uplatňování vlivu.   

Spolupráce v pedagogickém sboru a s externími odborníky - (pedagogicko-psychologická poradna, Česká školní inspekce aj). Organizační struktura školy. Pedagogická rada. Školská rada. Dokumentace třídy.

Sebeřízení učitele-funkce uvádějícího učitele, mentoring, supervize.

Další vzdělávání.

Domácí vzdělávání.

Alternativní školské systémy.

Anotace

Cílem předmětu je integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a příprava studentů na vstup do učitelské profese v plné šíři sociálních rolí a odpovědností. Z hlediska cílů a obsahu má předmět podpořit završení procesu integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a integrace teoretické a praktické složky pětiletého studia a v návaznosti na zkušenosti ze souvislé pedagogické praxe a s oporou o práci se studentským pedagogickým portfoliem podpořit přípravu studentů na státní závěrečné zkoušky a rozvoj jejich profesní identity.

Studenti mají v předmětu příležitost budovat své profesní sebepojetí, konfrontovat své znalosti, dovednosti a postoje s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství, uvědomovat si hodnotové ukotvení profese učitele a plánovat svůj další profesní rozvoj. Předmět dále usiluje o to vybavit studenty znalostmi a dovednostmi usnadňujícími jejich profesní socializaci - etablování v pedagogickém sboru, orientaci v podmínkách školy, její kultuře a formálních postupech, očekávaných pracovních úkolech a povinnostech ve škole, v typických zátěžových situacích, kterým začínající učitelé čelí, včetně efektivních strategií pro jejich zvládání a řešení, dále se dotýká problematiky funkce třídního učitele, komunikace s rodiči a dalšími sociálními partnery školy.

Předmět dále zařazuje témata individuálního (domácího vzdělávání) a alternativních vzdělávacích systémů, která studenti v hodnocení dosavadního studia označili jako potřebná a málo akcentovaná.