Osnova předmětu: 1/ Uvedení do dané problematiky, seznámení se základními hrami a cvičeními, Seznámení se systémy průpravných her a cvičení. 2/ Hry a cvičení – hra, cvičení, typologie průpravných her a cvičení, plánování, využití rámce, tématu hry na rozvoj řeči a komunikace. 3/ Hry a cvičení na rozehřátí, uvoln ění, relaxace, na seznámení a budování skupiny. 4/ Hry a cvičení na vnímání a zvládnutí prostoru, vnímání partnera a skupiny. 5/ Hry a cvičení na rozvoj smyslového vnímání, na rozvoj rytmického cítění. 6/ Práce s většími tematickými celky, práce s dětskou literaturou.
Kurz je zaměřen na osobnostně-estetický rozvoj studentů, na posílení vzájemné empatie ve skupině, na prohloubení schopnosti vnímat daný prostor, pracovat s ním a v něm.
Důraz je kladen též na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické.
Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace.
Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost se seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními.
V prvních setkáních se obsah kurzu zaměřuje na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání.
Další setkání jsou věnována práci s literární předlohou a její zpracování pomocí metod a technik dramatické výchovy, na aktuální témata ze života žáků, na společenská témata a na oblast umění.
Všechny hry a cvičení jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků např.:
Roční období, Příroda, Zvířecí hrdina / téma: odvaha, jinakost/, Práce s předměty denní potřeby s přechodem do světa fikce, Stáří / literární předloha / Sourozenecké vztahy.
Každý student se stává aktivním účastníkem těchto her a cvičení.
Zážitkové a činnostní způsoby práce jsou doplňovány reflexí a teoretickými vstupy.