Témata kurzu:
Školní poradenské pracoviště jako nedílná součást poradenských služeb ve školství, úloha učitele 1. stupně ve spolupráci s odborníky ŠPP (výchovným poradcem, školními metodikem prevence, školním psychologem, školním speciálním pedagogem).
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – paradigma preventivně intervenčního modelu péče, legislativní vymezení. Přehled poskytovaných podpůrných opatření, zařazování žáků do jednotlivých stupňů podpory.
Plán pedagogické podpory - spolupráce v rámci školy – úloha ŠPP (charakteristika žáka a jeho obtíží, stanovení cílů, podpůrná opatření ve škole, podpůrná opatření jiného druhý, vyhodnocení PLPP).
Individualizovaná a diferencovaná péče učitele 1. st. ZŠ (práce se žákem v průběhu vyučování, pedagogická diagnostika – např. portfolia, analýza domácí přípravy, analýza rizikových faktorů a možností na straně žáka i rodiny, spolupráce s rodiči, analýza vlastní pedagogické činnosti).
Vzdělávací problémy žáků na počátku vzdělávání, výukové problémy žáků v průběhu docházky na 1. st. ZS. Kazuistiky.
Adaptační problémy, problémové chování a výchovné problémy u žáků na 1. st. ZŠ. Kazuistiky.
Úloha rodiny, spolupráce s rodiči při poskytování podpory v rámci 1. stupně podpůrných opatření a pří realizaci dalších podpůrných opatření.
Odborné intervence v prostředí školy, práce se třídou, metodická podpora učitelům, prevence syndromu vyhoření. Kazuistiky.
The course is aimed at providing an overview of the provision of counselling services in and for education, and should provide a basis for the work of the teacher in elementary school support measures for pupils with initial learning and educational difficulties. It is also about forms of cooperation with school counselling services, cooperation with parents and cooperation with school counselling services in referring pupils with SEN for referral to higher levels of support.