Charles Explorer logo
🇬🇧

Pupils with Special Educational Needs II

Class at Faculty of Education |
OKMN0S149A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět představí na úrovni soudobého poznání směřování konceptů podpor dětí, žáků a studentů se znevýhodněním. Bude zaměřen zejména na speciální pedagogiku jako vědní obor s jejími četnými interdisciplinárními vazbami na oblast sociální, právní i zdravotní.

Cílem předmětu je  seznámit studenty se světem žáka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na současné společné vzdělávání, akcentující jedinečnost každého s důrazem na hodnoty jinakosti a odlišnosti.  Představena bude důležitost spolupráce školy, poradenských zařízení a rodiny žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti budou umět pracovat s aktuální legislativou v oblasti inkluzivního školství, s Úmluvou OSN o právech lidí se zdravotním postižením, s příslušnou speciálně pedagogickou literaturou, s nejnovějšími výzkumy včetně osvědčených postupů dobré praxe při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Annotation

The course is focused on the topic of providing support measures of the 1st to 5th grade to pupils with special educational needs. The aim of the course is to equip students with knowledge about the effects of various types of health barriers in learning in education and interaction with children and adults and appropriate support measures of the 1st to 5th level applied in primary school.

1. Support measures of the 1st to 5th grade in the education of children, pupils and students with special educational needs - conditions for starting the provision of support measures and their evaluation, legal framework.

2. The specifics of individuals with visual and hearing impairment in the context of education and participation in the collective (impacts on education and social interactions with children and adults, support measures).

3. The specifics of individuals with physical and combined disabilities in the context of education and participation in the collective (impacts on education and social interactions with children and adults, support measures).

4. The specifics of individuals with mental disabilities and autism spectrum disorders in the context of education and participation in the collective (impacts on education and social interactions with children and adults, support measures).

5. Specifics of individuals with behavioral issues in the context of education and participation in the collective (impacts of developmental trauma on education and social interactions with children and adults, support measures).

6. Specifics of individuals with communication disorders in the context of education and participation in the collective (impacts on education and social interactions with children and adults, support measures). Valid legislative regulations issued by the Ministry of Education.