Charles Explorer logo
🇬🇧

Practical course of Art education didactics

Class at Faculty of Education |
OKMN0V203B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.Výtvarná výchova v systému všeobecného vzdělávání, její cíle, učivo a výstupy. Související obory. Vizuální kultura. Interdisciplinární vztahy výtvarné výchovy a jiných předmětů. Ostatní tvořivě výrazové disciplíny.

2. Vizuální vnímání. Fyziologie zrakové soustavy. Vizuální gramotnost.

3. Výtvarná výchova jako součást RVP ZV, učivo Vv, očekávané výstupy, tvořivost.

4. Smyslová zkušenost ve Vv.

5. Subjektivní výpověď ve Vv.

6. Role komunikace ve Vv, její druhy a aktéři.

7. Základní didaktické principy a jejich funkce.

8. Umění a výtvarná výchova. Tvořivá interpretace uměleckých děl. Galerijní animace. Role galerií a muzeí ve výtvarném vzdělávání.

9. Galerijní a muzejní edukace

10. Knihy a ilustrace pro děti.

11. Hodnocení ve výtvarné výchově. Druhy hodnocení. Didaktické funkce hodnocení. Formy hodnocení. Sebereflexe učitele.

12. Výtvarný projev v souvislostech vývoje osobnosti. Schematismy v dětském výtvarném projevu. Krizová období ve výtvarném projevu. Vliv masové kultury.

Annotation

The course Didactics Vv is designed for students who do not focus on art education in their studies.

In connection with curricular documents, it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which are included cultural education and artistic creation. It also supports such forms of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge.

It shows students the possibilities of involving visual culture in the content of art education and the possibilities of accessing art. Following the course of Art Transformations, it teaches students how to transform their own artistic experience and knowledge into the curriculum of art education, as the basis of art tasks. Following the practice in schools, the course teaches students how to analyze art activities and reflect them in order to plan and implement their own pedagogical outcomes. Course presents current trends in didactics of art education and available materials for art education - textbooks, worksheets and workbooks as well as literature.