Charles Explorer logo
🇬🇧

Selected Topics from Educators for Children of a Pre-school Age I

Class at Faculty of Education |
OKN01N104A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět se zaměřuje na pojetí výchovy dítěte předškolního věku ve strukturovaných tématech od historického kontextu až do současnosti. Vede k hledání paralel posunů v přijetí dítěte rodinou, společností, výchovně vzdělávacími institucemi.

Přibližuje podstatu reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů v první třetině 20. stol. i pro reformu po roce 1990. Analyzuje osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990.

Seznamuje s transformačními proměnami a školskou reformou v komplexní podobě i v předškolním vzdělávání a s rozvojem pluralitních koncepcí a programů v mateřských školách v období posledních 29letech. Definuje podstatu osobnostně orientovaného modelu předškolního vzdělávání, jeho východiska, cíle a směr naplnění.

Zápočet je udělen za aktivní účast na výuce.

Annotation

The subject focuses on the concept of pre-school child education in structured topics from the historical context to the present. It leads to the search for a parallel shift in the acceptance of a child into family, society and educational institutions.

It brings us closer to the essence of reform pedagogy and its starting point for the development of alternative concepts and programs in the first third of the 20th century and also for the reform after 1990. It analyzes curricula and programs for kindergartens established before 1990.

It introduces transformational changes and the school reform in a complex form and also in pre-school education and the development of pluralist concepts and programs in kindergartens over the past 29 years. It defines the essence of the personality oriented model of pre-school education, its basis, aims and direction of fulfilment.

The credit is awarded for active participation in the course.