Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání.
Obsah předmětu: • Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)• Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)• Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů• Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV• Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A.
Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I.
Greenspan)• Socializace dítěte 2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj)• Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí• Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost
Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání.
Obsah předmětu:
• Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)
• Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)
• Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů
• Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV
• Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan)
• Socializace dítěte 2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj)
• Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí
• Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost