Charles Explorer logo
🇨🇿

Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN01N113A

Sylabus

Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání.

Obsah předmětu: •    Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)•    Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)•    Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů•    Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV•    Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A.

Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I.

Greenspan)•    Socializace dítěte  2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj)•    Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí•    Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost

Anotace

Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání.

Obsah předmětu:

• Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)

• Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)

• Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů

• Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV

• Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan)

• Socializace dítěte 2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj)

• Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí

• Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost