Charles Explorer logo
🇬🇧

Selected Topics from Educators for Children of a Pre-school Age II

Class at Faculty of Education |
OKN01N113A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání.

Obsah předmětu: •    Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)•    Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)•    Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů•    Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV•    Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A.

Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I.

Greenspan)•    Socializace dítěte  2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj)•    Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí•    Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost

Annotation

The aim of the course is to convey the contribution of pre-school education in three basic levels: cognitive, social and emotional. To explain the role of a teacher in pre-school education that is hold personally. For the oral exam, students are provided with main topics from the courses that also include the topics of Selected Chapters from Pedagogy and Preschool Education I.

Content of the subject:

• Constructivist concept of the development of child cognition (C. Freinet, Alfieri's scheme of cognition and learning process, connection with pedagogical diagnostics, project method and position of a teacher)

• Stages of cognitive development (Piaget, Bruner, Vygotskij)

• Bloom's taxonomy of educational objectives

• Bertrand's theory of education and its connection with the basis of FEP EE (Framework Education Programme for Elementary Education)

• The link between the needs of the child and the fulfilment of social, emotional and cognitive development (A. Maslow - 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan)

• The socialization of a 2-6 year old child (social learning, social experience, skills, prosocial development)

• A child as part of a larger stable group of peers and the development of self-conception

• Competence of a kindergarten teacher and their professional characteristic