1. Vývoj odborné terminologie (školní připravenost, školní zralost, školní způsobilost, historický kontext atd.).
2. Problematika kompetencí budoucího školáka (provázanost kutikulární RVP PV, RVP ZV).
3. Pedagogická diagnostika školní připravenosti, vedení a využití dětského portfolia.
4. Spolupráce mateřské školy s dalšími institucemi (pedagogicko-psychologickou poradnou, základní školou, přípravnými třídami, speciálně pedagogickými centry atd.).
5. Naplňování vzdělávacího stupně ISCED 0 v zahraničí.
6. Výzkumy v oblasti školní připravenosti a školní zralosti, odkladů školní docházky.
7. Možnosti realizace povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání v kontextu osobnostně orientované předškolní výchovy.
8. Podpora a rozvoj pregramotností v rámci předškolního vzdělávání a ve spolupráci s rodinou
9. Vývojový mezník vstup dítěte do
1. třídy ZŠ (zápis do ZŠ, počáteční adaptace v první třídě atd.).
10. Problematika předčasného zahájení povinné školí docházky, OŠD, dodatečných OŠD.
11. Komunikace s rodiči, poradenství v oblasti školní připravenosti dítěte.
12. Aktuální problémy v oblasti návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání
Předmět je koncipován jako odborný diskurz do problematiky návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání. Cílem kurzu je pedagogický vhled do problematiky proměny role dítěte v roli žáka; připravenost instituce primárního vzdělávání na individualizaci vzdělávacích cest; smysluplnost zjišťování školní připravenosti dětí v předškolním věku.
1. Vývoj odborné terminologie (školní připravenost, školní zralost, školní způsobilost, historický kontext atd.).
2. Problematika kompetencí budoucího školáka (provázanost kutikulární RVP PV, RVP ZV).
3. Pedagogická diagnostika školní připravenosti, vedení a využití dětského portfolia.
4. Spolupráce mateřské školy s dalšími institucemi (pedagogicko-psychologickou poradnou, základní školou, přípravnými třídami, speciálně pedagogickými centry atd.).
5. Naplňování vzdělávacího stupně ISCED 0 v zahraničí.
6. Výzkumy v oblasti školní připravenosti a školní zralosti, odkladů školní docházky.
7. Možnosti realizace povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání v kontextu osobnostně orientované předškolní výchovy.
8. Podpora a rozvoj pregramotností v rámci předškolního vzdělávání a ve spolupráci s rodinou
9. Vývojový mezník vstup dítěte do
1. třídy ZŠ (zápis do ZŠ, počáteční adaptace v první třídě atd.).
10. Problematika předčasného zahájení povinné školí docházky, OŠD, dodatečných OŠD.
11. Komunikace s rodiči, poradenství v oblasti školní připravenosti dítěte.
12. Aktuální problémy v oblasti návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání