Charles Explorer logo
🇬🇧

Relations Between Preschool and Primary Education

Class at Faculty of Education |
OKN01N129A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Vývoj odborné terminologie (školní připravenost, školní zralost, školní způsobilost, historický kontext atd.).

2. Problematika kompetencí budoucího školáka (provázanost kutikulární RVP PV, RVP ZV).

3. Pedagogická diagnostika školní připravenosti, vedení a využití dětského portfolia.

4. Spolupráce mateřské školy s dalšími institucemi (pedagogicko-psychologickou poradnou, základní školou, přípravnými třídami, speciálně pedagogickými centry atd.).

5. Naplňování vzdělávacího stupně ISCED 0 v zahraničí.

6. Výzkumy v oblasti školní připravenosti a školní zralosti, odkladů školní docházky.

7. Možnosti realizace povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání v kontextu osobnostně orientované předškolní výchovy.

8. Podpora a rozvoj pregramotností v rámci předškolního vzdělávání a ve spolupráci s rodinou

9. Vývojový mezník vstup dítěte do

1. třídy ZŠ (zápis do ZŠ, počáteční adaptace v první třídě atd.).

10. Problematika předčasného zahájení povinné školí docházky, OŠD, dodatečných OŠD.

11. Komunikace s rodiči, poradenství v oblasti školní připravenosti dítěte.

12. Aktuální problémy v oblasti návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání

Annotation

The subject is conceived as a professional discourse into the issue of continuity of pre-primary and primary education. The aim of the course is a pedagogical insight into the problem of changing the role of a child as a pupil; readiness of the primary education institution to individualize educational paths; meaningfulness of detecting school readiness of preschool children.

1. Development of professional terminology (school readiness, school maturity, school qualification, historical context, etc.).

2. Problems of competences of future schoolchild (interconnection of cuticle RVP PV, FEP BE).

3. Pedagogical diagnostics of school readiness, management and use of children's portfolio.

4. Cooperation of kindergarten with other institutions (pedagogical-psychological counseling, primary school, preparatory classes, special education centers, etc.).

5. Fulfillment of ISCED level 0 abroad.

6. Research in the field of school readiness and school maturity, postponement of school attendance.

7. Possibilities of realization of compulsory last year of pre-school education in the context of person-oriented pre-school education.

8. Support and development of pre-school education in pre-school education and in cooperation with family

9. Developmental landmark entry of a child into primary school (enrollment in primary school, initial adaptation in first class, etc.).

10. Problems of early commencement of compulsory education of attendance, OŠD, additional OSTD.

11. Communication with parents, counseling in the area of ​​child's school readiness.

12. Current problems in connection with pre-primary and primary education