Charles Explorer logo
🇨🇿

Rozvoj čtenářské pregramotnosti

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN01N133A

Sylabus

1.) Orientace v základní terminologii - funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, bazální gramotnost, emergentní gramotnost, gramotnost jako kulturní jev. 2.) Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy, s ohledem na výroční zprávy ČŠI a Rámcové vzdělávací programy. 3.) Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní na 1. stupni ZŠ (využití genetické, analyticko-syntetické metody, Comenia Script atd.). 4.) Prezentace výzkumů v oblasti čtenářské pregramotnosti, počáteční gramotnosti, mezinárodní srovnávací studie atd. 5.) Současné trendy - čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. 6.) Čtenářská vývojová kontinua. 7.) Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. 8.) Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v MŠ se zaměřením na podporu čtenářské pregramotnosti.

Anotace

Předmět se věnuje problematice rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti především z hlediska výzkumného. Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická.

Studijní zátěž: 8h přímá výuka, 30h seminární práce, 31h plnění úkolů v Moodle.