Obsahové vymezení:1. Současná podoba vzdělávací soustavy ČR a hlavní vývojové tendence.2. Evropská dimenze ve vzdělávání.3. Vzdělávací politika a školská politika.4. Aktuální otázky preprimárního vzdělávání.
Předmět se zabývá se podrobněji základními prvky vnitřního systému předškolní pedagogiky (socializace-komunikace-interakce, hra a učení v podmínkách MŠ). Seznamuje s převládajícími současnými trendy při realizaci programů práce v mateřské škole. Rozebírá aktuální změny v současném pojetí předškolní výchovy a alternativní formy rané péče.
Předmět reaguje na variabilitu institucionální předškolní výchovy v ČR a s aktuálními problémy, které se aktuálně na různých stupních soustavy řeší. Poskytuje vhled do základních otázek vzdělávací politiky v oblasti regionálního školství. Důraz je položen na témata, která se vztahují k pedagogické práci vychovatele (spolupráce školy a rodiny, přechod dětí z mateřské do základní školy, společenské postavení pedagogických pracovníků atd.)
Volba témat je volena na základě aktuálně řešených problémů předškolního vzdělávání. U studentů se očekává aktivní diskuze.