1) Vymezení pragmatiky
2) Pragmatická analýza
3) Komunikanti a kontext
4) Zdvořilostní princip
5) Kooperační princip
6) Manipulace
V rámci předmětu se studenti seznámí s významem zvládnutí pragmatické dimenze komunikace jako základního předpokladu pro úspěšnou komunikaci a se základními komunikačními principy (princip kooperační, zdvořilostní, manipulační). Získají poznatky o vývoji pragmatické kompetence dítěte vzhledem k věku, jak jsou realizovány základní zdvořilostní návyky u dětí a jejich chápaní zdvořilosti, jaký je vztah verbálního a neverbálního vyjadřování v komunikaci dětí, důležitost vnímání neverbálního sdělení a o vlivu kontextových faktorů (uspořádání prostoru, chronemika, charakteristika komunikantů) na interpretaci sdělení.
Budou pracovat s jazykovými ukázkami z prostředí mateřské školy a jejich interpretacemi. Témata: 1.) Vymezení pragmatiky, role pragmatiky v komunikaci. 2.) Důležitost pragmatické dimenze pro úspěšnou komunikaci. 3.) Pragmatická analýza textu psaného, mluveného se zaměřením na texty produkované v prostředí mateřské školy 4.) Vliv kontextu a charakteristiky komunikantů na komunikát se zaměřením na věkovou charakteristiku komunikantů a jejich mentální vyspělost. 5.) Zdvořilostní princip verbální komunikace.
Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy. 6.) Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní narušování. 7.) Nadsázka, mnohomluvnost, nepřesnost a lež v řeči předškoláka. Neporozumění indirektním řečovým formám v důsledku nízkého věku adresáta. 8.) Manipulativní princip verbální komunikace.
Manipulace dětmi předškolního věku. Zneužívání dětí pro manipulaci rodiči.
Etika argumentace. 9.) Gender ve třídním kolektivu, legislativa regulující užívání jazyka z hlediska genderu. 10.) Neverbální komunikace ve vztahu k verbálnímu vyjadřov ání se zřetelem k odlišnosti v neverbální komunikaci dětí.