Témata: 1.) Proměny pojetí výchovy dítěte předškolního věku. 2.) Reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů. 3.) Osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. 4.) Transformační proměny a školská reforma. 5.) Osobnostně orientovaný model předškolního vzdělávání, jeho východiska.
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění dějinným obdobím v souvislostech s postavením rodiny, rolí ženy a pozicí dítěte, orientaci ve vývoji institucionální výchovy do roku 1990 a v následujících změnách a porozumění specifikům osobnostního modelu předškolního vzdělávání (myšlenkové podstaty tohoto směřování, zaměření a strukturace cílů a možností jejich naplnění). Předmět se zaměřuje na pojetí výchovy dítěte předškolního věku ve strukturovaných tématech od historického kontextu až do současnosti. Vede k hledání paralel posunů v přijetí dítěte rodinou, společností, výchovně vzdělávacími institucemi. Přibližuje podstatu reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů v první třetině 20. stol. i pro reformu po roce 1990. Analyzuje osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. Seznamuje s transformačními proměnami a školskou reformou v komplexní podobě i v předškolním vzdělávání a s rozvojem pluralitních koncepcí a programů v mateřských školách v období posledních třiceti letech. Definuje podstatu osobnostně orientovaného modelu předškolního vzdělávání, jeho východiska, cíle a směr naplnění. Témata: 1.) Proměny pojetí výchovy dítěte předškolního věku. 2.) Reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů. 3.) Osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. 4.) Transformační proměny a školská reforma. 5.) Osobnostně orientovaný model předškolního vzdělávání, jeho východiska.
Předmět je určen pro studenty, kteří již absolvovali bakalářský stupeň vysokoškolského vzdělání Učitelství pro mateřské školy.