Témata: 1.) Pedagogická diagnostika – vymezení, obsah, předmět, cíl. 2.) Specifika diagnostiky předškolního dítěte. 3.) Diagnostické metody. 4.) Oblasti diagnostiky u předškoln ího dítěte. 5.) Nejčastější chyby při diagnostice. 6.)Tvorba individuálních diagnostických záznamů dítěte. 7.) Portfolio dítěte a jeho využití při diagnostice.
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti pro provádění pedagogické diagnostiky v předškolním zařízení. Studenti se seznámí s jednotlivými diagnostickými metodami a jejich využitím a s možnostmi, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi, jak vytvářet individuální diagnostické záznamy dětí v mateřské škole a jak založit a pracovat s portfoliem dítěte.
V první části je předmět zaměřen na zorientování v pojmech (diagnostika, psychologická diagnostika, pedagogická diagnostika, pedagogická diagnostika zaměřená na dítě). Dále se orientuje na základní požadavky kvalitní diagnostické činnosti učitele.
Seznamuje s příklady chyb v diagnostické činnosti, zaměřuje se na prevenci chyb a na základní diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů apod.). Dále nastiňuje několik možností, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi (východiska např. z Programu podpory zdraví a z Oregonské metody Programu Začít spolu.
Uvedené možnosti uplatnění položek/kategorií pro diagnostiku, škály hodnocení a budou porovnány s vlastními zkušenostmi vytváření záznamů pro pedagogickou diagnostiku dětí v konkrétní třídě. Zároveň bude věnována pozornost portfoliu dítěte z hlediska pedagogické diagnostiky, způsobům jeho vedení a jeho využití pro plánování pedagogické práce.