Tématické okruhy:
A
Integrace, inkluze – teoretická východiska, principy, strategie a metody inkluzivní pedagogiky.Legislativní úprava vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - možnosti vzdělávání, legislativní úprava poskytování podpůrných opatření ve školách a školských zařízeních
Rodina a dítě se speciálními vzdělávacími potřebami - situace rodiny dítěte s postižením, fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte, specifika výchovných stylů v rodině dítěte s postižením, komunikace s rodičem dítěte s postižením v mateřské škole.Raná intervence – služba rané péče a včasná podpora rozvoje v mateřské škole. Inkluzivní prostředí mateřské školy, vytvoření a vyhodnocování podmínek pro vzdělávání dětí s různorodými potřebami.
Diagnostika ve speciální pedagogice. Diagnostické metody a postupy vhodné pro období předškolního věku, oblasti speciálněpedagogické diagnostiky v předškolním věku, diagnostika školní zralosti. (viz Diagnostika dr. Lenka Felcmanová)
Charakteristika mentálního postižení, dopady mentálního postižen í do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti s mentálním postižením Charakteristika dítěte s PAS , podpůrná opatření
B
Porucha pozornosti a hyperaktivita, dopady do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti s poruchou pozornosti a hyperaktivity
Charakteristika sluchového postižení, dopady sluchového postižení do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti se sluchovým postižením.Charakteristika narušené komunikační schopnosti, dopady narušené komunikační schopnosti do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti s narušenou komunikační schopností. Logopedická prevence v mateřské školeCharakteristika zrakového postižení, dopady zrakového postižení do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti se zrakovým postižením.
Charakteristika tělesného postižení, dopady tělesného postižení do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti s tělesným postižením.Závažná onemocnění v předškolním věku, dopady závažných onemocnění do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti se závažnými onemocněními.
Charakteristika sociálního znevýhodnění, dopady sociálního znevýhodnění do vzdělávání, podpůrná opatření pro děti se sociálním znevýhodněním
Studentům bude přiblížena podstata odlišnosti a potřeb dítěte/ žáka v kontextu zdravotního postižení, zdravotního a sociálního znevýhodnění a vysokého nadání. Budou představeny metodické přístupy učitele vyplývající z negativního i kompetenčního vymezení (chápání) odlišnosti.
Charakteristiky projevů odlišnosti dětí /žáků budou ilustrovány na příkladech z praxe MŠ, stejně jako konkrétní postupy učitele, jimiž se téma odlišnosti stává tématem hry v MŠ. Část výuky bude věnována ukázkám metod individualizace a diferenciace úkolů v řízené aktivitě dětí/žáků dle principů konstruktivní didaktiky. Účastníci se na příkladech naučí rozlišovat funkční skupinové kooperace dětí v MŠ, identifikovat bariéry v prostředí MŠ pro děti/žáky se SVP.