Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodologie pedagogického výzkumu II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN231406

Sylabus

Práce s literaturou vztahující se k pedagogickému výzkumu - kroky pro vypracování přehledu literatury, ukázka matice s literaturou, průvodce psaním odborného textu.Výběr vzorku pro pedagogický výzkum - typy náhodných výběrů a nenáhodných výběrů, příklady výběrů v kvalitativním výzkumu. Výhody a nevýhody jednotlivých výběrů, příklady jejich využití v pedagogickém výzkumu.

Velikost vzorku.Validita a reliabilita výzkumné metody.Experimenty v pedagogickém výzkumu - zdroje porušení interní a externí validity (historie, zrání a přirozený vývoj, efekt měření, chyba či nevhodná změna měřícího nástroje, regrese, neekvivalentnost skupin, úbytek zkoumaných osob, interakce výběru a zrání jedince, interakce pretestu a ošetření, interakce více ošetření, imitace vlivu nezávisle proměnné, efekt experimentátora, reaktivita zkoumaných osob). Preexeprimentální design, pravý experiment, kvaziexperiment a možná porušení validity u modelů těchto designů.

Příklad faktoriálového designu.Statistika - zopakování základů deskriptivní a inferenční statistiky diskutované v kurzu Metodologie pedagogického výzkumu I, vícerozměrná linerání regrese, idea faktoriálové analýzy a shlukové analýzy.

Anotace

Tento kurz navazuje na obě části kurzu Metodologii pedagogického výzkumu I - metody pedagogického výzkumu a stastická analýza dat. V části o metodách pedagogického výzkumu se zaměřujeme na práci s českou i zahraniční literaturou vztahující se k pedagogickému výzkumu.

Dále jsou detailně diskutována témata činící začínajícím výzkumníkům problémy - výběr vzorku, velikost vzorku a validita a reliabilita výzkumné metody. Novou látkou je pro studenty provádění experimentů v pedagogickém výzkumu, zdroje porušení interní a externí validity v různých modelech experimentů a zpracování dat z experimentů.

V části statistická analýza jsou nejprve zopakovány vybrané části základů deskriptivní a inferenční statistiky. Následně se studenti seznamují s pokročilejšími partiemi statistiky, které jsou často využívané v pedagogickém výzkumu.

Jedná se o vícerozměrnou lineární regresi, faktoriálovou analýzu a shlukové analýzu.