Teorie a nástroje vzdělávací politiky
1. Vzdělávací politika jako vědní obor a různé přístupy k analýze a tvorbě vzdělávací politiky.
2. Aktéři vzdělávací politiky, instituce v ČR, které se podílejí na vytváření strategií a vzdělávací politiky v jednotlivých oblastech (rezortní pracoviště MŠMT aj.)
3. Internacionalizace vzdělávací politiky, role mezinárodních a nadnárodních organizací (EU, OECD, UNESCO, aj.), mezinárodní výzkumy (PISA, TIMSS, PIRLS, TALIS, aj.) a scénáře školy budoucnosti (OECD Schooling for Tomorow). Vývoj vzdělávací politiky v ČR od roku 1989
4. Dokumenty vzdělávací politiky a různé koncepční dokumenty, plány reforem školství od roku 1989 do současnosti (koncepční dokumenty do roku 2001, Bílá kniha a Zelená kniha, Strategie celoživotního učení, Dlouhodobý záměr MŠMT, Dlouhodobé záměry krajů, aj.).
5. Zhodnocení vývoje vzdělávání a vzdělávací politiky v ČR od roku 1989 do současnosti: - Teorie transformace a tranzice společnosti aplikované na sféru vzdělávání (fáze a dimenze transformace a proměn vzdělávání od roku 1989 do současnosti) - Srovnání s vývojem společnosti a vzdělávání v dalších post-socialistických zemích, především zemích Visegrádu. - Hodnocení a analýza naplňování cílů Bílé knihy (Straková et al.) a další analýzy vývoje školství v ČR (OECD, McKinsey aj.) Vybrané problémy vzdělávací politiky v ČR Témata budou vybíraná dle aktuálního vývoje v oblasti vzdělávací politiky ČR.
Vzdělávací politika a teorie vzdělávací politiky Instituce, dokumenty, legislativa Trendy ve vývoji vzdělávací politiky ve světě a u nás Proměny školního vzdělávání, futurologie vzdělávání, scénáře školy budoucnosti