Škola jako sociální instituce a jako úroveň organizace vzdělávání. Koncept sociální instituce. Funkce školy (manifestní a latentní). Kritické teorie školy. Tlak globálních faktorů na národní státy a jejich tradiční modely školy. Příklady proměny školství ve vybraných vyspělých státech. Scénáře budoucnosti školy dle OECD a naplňování funkcí vzdělávací instituce v nich.
Škola jako běžná a specifická organizace. Charakteristiky organizace (prvky, struktury), chování lidí v organizaci. Škola jako specifická organizace (rozvolněná vazba). Správa, řízení a vedení škol. Základní přístupy k pedagogickému vedení školy. Konkurence a trh ve školství. V ýznam stability a proces změny. Škola jako společenství a učící se organizace. Škola a její partneři: spolupráce nebo konflikt.
Klima a kultura školy. Fyzické, organizační a sociálně-kulturní prostředí školy. Původ, shody a rozdíly pojmů kultura a klima organizace. Součásti kultury. Kultura efektivních škol. Způsob zjišťování a význam klimatu a kultury školy. Klima sboru, třídy – komponenty. Čas a režim školy.
Předmět ozřejmuje vliv sociokulturních faktorů, které determinují podobu školy, její vnitřní organizaci, klima a prostředí. Klade důraz na proměnu modelu školy v evropském kontextu se zřetelem ke specifikům české školy, včetně modelů alternativních a inovačních.
Prohlubuje klíčové koncepty, zejména škola klima a kultura školy (a jejich vztah k výsledkům žáků), škola jako komunita, škola jako učící se organizace aj. Budeme se zabývat otázkami vedení, řízení a správy ve školství a různými přístupy k pedagogickému vedení.
Předmět poskytuje dovednosti uplatnitelné v pedagogickém výzkumu a v různých funkcích ve škole a školské správě, které jsou mj. potřebné pro vytvoření pasportu školy, pro analýzu jejích silných a slabých stránek, návrh programu rozvoje vybrané oblasti apod. Výstupem předmětu bude seminární práce, v níž budou tyto dovednosti ověřeny.