Učící se společnost
· Informační společnost, učící se společnost a důraz na celoživotní učení.
· Vzdělávání v informační společnosti.
· Role digitálních technologií ve vzdělávání.
· Klíčové kompetence jako cílová kategorie vzdělávání.
Gramotnosti a ICT kompetence
· Aktuální tendence v oblasti ICT kompetencí.
· Problematika hodnocení ICT kompetencí.
· Různorodost postavení ICT kompetencí v kurikulu.
· Gramotnosti zaměřené na informační výchovu (informační gramotnost, počítačová gramotnost, internetová gramotnost, ICT gramotnost, digitální gramotnost).
ICT kompetence UČITELE
· Modely rozvoje ICT kompetencí učitelů.
· Trendy v oblasti modelů rozvoje ICT kompetencí v zahraničí.
· Národní koncepce rozvoje (Státní informační politika ve vzdělávání, Koncepce rozvoje ICT ve vzdělávání v období 2009-13).
· Šetření a zpětná vazba v oblasti využívání ICT učiteli a žáky (zejm. ČŠI).
· Význam a role ICT koordinátora, studium k výkonu specializované činnosti ICT koordinátora na škole.
· Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT.
Předmět ICT kompetence učitele navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia informačních a komunikačních technologií, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktika ICT 01, Didaktika ICT 02 a má úzký vztah s předmětem ICT ve vzdělávání.
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními trendy a tendencemi v oblasti ICT kompetencí, zejm. ICT kompetencí učitelů. Tematicky se předmět zaměřuje na terminologické konstrukty oblasti gramotností vztahujících se k informační výchově. Dalším tématem je zvyšující se požadavek na akcentaci pojmu kompetence, především z pohledu měnícího se paradigmatu a přechodu k učící se společnosti. Součástí předmětu je seznámení s národními styrategiemi podpory ICT kompetencí pedagogických pracovníků.
V souladu s převažující didakticko-metodickou orientací tohoto cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů identifikovat a popsat požadované ICT kompetence učitelů, popsat, které dovednosti jsou pro práci učitelů v moderní společnosti aktuálně důležité a kooperovat s ICT koordinátorem na škole, který má problematiku rozvoje ICT kompetencí pedagogického sboru metodicky na starosti.