Poradenská diagnostika bude dávána do kontextu etap poradenského procesu, kde je kvalitně provedená diagnostika základem navazujících intervencí a terapie. Témata kurzu:
1. Základy diagnostiky ve školství (4 hod.) Diagnostika jako základ navazujících intervencí a terapie (psychologické, pedagogické). Poradenské vyšetření. Zásady vyšetření ve školním poradenském pracovišti, specifické diagnostické situace na jednotlivých školských poradenských zařízeních. Okolnosti vyšetření, formulování zakázky. Informovaný souhlas zákonných zástupců. Průběh vyšetření, vlastní diagnostický postup. Nepřímé zdroje diagnostiky: informace od rodičů, zdravotní dokumentace, informace ze školy, rozbor školních výkonů. Přímé diagnostické zdroje, diagnostické postupy: anamnéza, pozorování, rozhovor, testování: psychologické testy a zkoušky, speciálně pedagogické testy a zkoušky, didaktické testy a zkoušky. Závěr vyšetření: vyhodnocení, analýza záznamů, interpretace, sdělení rodičům, formulace závěru, zpráva. Profesní kompetence poradenského psychologie, etický kodex, další vzdělávání a rozvoj v oblasti diagnostiky.
2. Diagnostika ve školním poradenském pracovišti (4 hod.) Školní poradenské pracoviště, školní psycholog a školní speciální pedagog, jejich komunikace a spolupráce při řešení aktuálních problémů žáků dané školy. Spolupráce s učiteli a rodiči, spolupráce s výchovným poradcem a metodikem prevence. Zakázky učitelů, rodičů a žáků směrem ke školnímu psychologovi, školnímu speciálnímu pedagogovi. Spolupráce v prostředí školy, spolupráce s institucemi vně školy při řešení problému žáka. Depistážní a diagnostické činnosti školního psychologa a školního speciálního pedagoga v oblasti - předpokladů pro rozvoj školních dovedností - rizika specifických poruch učení a chování - výukových a výchovných problémů žáků - vyhledávání žáků se SVP - nadaných žáků - sociálního klimatu ve třídě, vztahů ve třídě - profesionální orientace Seznámení s vhodnými diagnostickými metodami tohoto typu školního poradenského zařízení - Test rizika čtení a psaní pro rané školáky (Švancarová, Kucharská) - Prediktivní baterie čtení (Lazarová) - Deficity dílčích funkcí (Sindelarová) - Baterie gramotnostních dovedností pro žáky
2.-5.ročníků ZŠ (Caravolas) - SON R - SO-RA-D (Hrabal), Dotazník sociálního klimatu (Mareš, MCI, CES), Braunovy dotazníky B3 a B4 - Dotazník zájmového zaměření (Hrabal) - Dotazník stylů učení (Mareš) Nové přístupy v diagnostice ? dynamická diagnostika, autentická diagnostika (portfolio), diagnostika založená na hře. Profesní kompetence školního psychologa, další vzdělávání a rozvoj v oblasti diagnostiky.
3. Diagnostika v pedagogicko-psychologické poradně (8 hod.) Dominantními budou nejčastější problémy dětí a mládeže toho kterého věku, ať už žádají o diagnostiku a intervenci rodiče či učitelé. Tzv. obligatorní diagnózy v PPP. - V předškolním věku bude pozornost zaměřena na diagnostiku školní zralosti, laterality, nerovnoměrný vývoj jednotlivých schopností a odchylky ve vývoji jednotlivých funkcí. Konkretizace diagnostických metod: test školní zralosti (Jirásek), test hvězd a vln (Kucharská, Šturma), WPPSI a WISC III R, test laterality (Žlab, Matějček), percepční testy (Moseley, soubor percepčně kognitivních testů pro předškolní věku Eisler, Mertin, Edfeldtův test zrakového vnímání, Vývojový test zrakového vnímání Frostigové), slovníkové zkoušky (Kondáš), test vědomostí předškolních dětí (Matějček, Strnadová), kresebné testy (kresba lidské postavy ? Šturma, Vágnerová, test obkreslování ? Matějček). Diagnostika dítěte předškolního věku (Šmardová, Bednářová). - V mladším školním věku bývají nejběžnějšími diagnostikovanými (a dále řešenými) výukové problémy (zejména ve smyslu specifických poruch učení, ale i dalších nespecifických obtíží) a výchovné problémy (zejm. problematika ADD/ADHD), případně problémy které souvisejí s osobností dítěte (zejm. úzkostnost) a jeho rodinou. Konkretizace diagnostických metod: WISC III R, diagnostika SPU v českém jazyce a matematice: čtecí test (Matějček a kol.), zkouška psaní a pravopisu (Matějček, Novák), Kalkulie III a IV (Košč ? Novák), Číselný trojúhelník, Reyova komplexní figura, Dotazník sebeopojení školní úspěšnosti (Matějček), Dotazník sebehodnocení čtení (Vágnerová), Číselný čtverec, Dotazník stylu výchovy (Čáp), osobnostní dotazníky (Eysenck: JEPI, JEPI-B, CMAS, KSAT). Projektivní metody: kresba rodiny, kresba začarované rodiny ( - Ve starším školním věku je dominantní otázkou volba vzdělávací dráhy, objevují se však také problémy ve vztahu k osobnosti dospívajícího (výchovné problémy, poruchy přijmu potravy, aj.) a jeho rodině (krize rodičovské autority). Konkretizace diagnostických metod: IST 2000 (Amthauer), VIT, Osobnostní inventář Kudličkové, Freiburský osobnostní dotazník, Test základního zájmového zaměření (Hrabal), projektivní metody: kresba stromu (Koch ?Altman), kresba lidské postavy (FDT), test hvězd a vln (Avé-Lallemant). - Diagnostika u studentů středních škol ? aktuální trend diagnostiky SPU u dospívajících (baterie Cimlerová, Chalupová, Pokorná). Profesní kompetence poradenského psychologa, další vzdělávání a rozvoj v oblasti diagnostiky.
4. Diagnostika ve speciálně pedagogických centrech (8 hod.) Praxe speciálně pedagogických center, úloha psychologa, speciálního pedagoga, sociálního pracovníka a jejich spolupráce. Spolupráce s jinými pracovišti a jejich přínos pro diagnostiku. Obligatorní diagnózy jednotlivých SPC. Spravedlivý přístup k testování handicapovaných jedinců, modifikace testování, úprava testových nástrojů, zajištění validity diagnostiky. Negativní diagnostika (poruchy, postižení, handicapu) vs. diagnostika pozitivní jako předpoklad navazujících intervencí. Rizika a úskalí diagnostiky jedinců s postižením. Diagnostické nástroje užívané v SPC podle zaměření: - Diagnostika v SPC pro jedince s mentálním postižením, typy zakázek vzhledem ke stupni postižení a věku klientů. Problematika diagnostiky mentálního postižení, vhodné nástroje pro diagnostiku (vývojové škály, aktualizované a standardizované nástroje pro současnou populaci). Kaufmanův test K-ABC, škála McCarthyové. - Diagnostika v SPC pro jedince s narušenou komunikační schopností, typy zakázek vzhledem k věku a typům vad řeči. Diagnostické nástroje v oblasti řeči a komunikace ? logopedické vyšetření (Tomická), impresivní a expresivní složka řeči (Hemzáčková), slovníkové zkoušky (Kondáš, Vocabulary Picture test), specifické zkoušky řeči (artikulační neobratnost a asimilace sykavek, jazykový cit ? Žlab), Heidelberský test řečového vývoje (Mikulajová), zkoušky řeči psané, Dysartrický profil (Hedánek, Roubíčková). - Diagnostika v SPC pro jedince se sluchovým postižením, typy zakázek vzhledem k typu a stupni sluchového postižení. Diagnostické nástroje v oblasti sluchového postižení: nástroje bez nutnosti modifikovat zadávání (neberbální), dílčí modifikace v zadávání (např. vývojové škály, testy schopností, testy osobnosti), speciální diagnostické nástroje vytvoření pro sluchově postižené: The Liter International Performance Scale, Hiskey Nebrasca Test of Learning Aptitudes. Aktuální trendy v diagnostice osob se sluchovým postižením. - Diagnostika v SPC pro jedince se zrakovým postižením, typy zakázek vzhledem k typu a stupni postižení, úpravy stávajících diagnostických nástrojů, speciální nástroje pro zrakově postižené (Škála Reynellové-Zinkinové, rychlost zpracování hmatové informace, light box aj.) - Diagnostika v SPC pro jedince s tělesným postižením, typy zakázek vzhledem k typu a stupni postižení. Diagnostika motoriky (hrubé, jemné, grafomotoriky), diagnostické nástroje (Ozeretzkého škála, McCarthyové škála, Gunsburgova vývojová škála). - Diagnostika v SPC pro jedince s poruchami autistického spektra, typy zakázek vzhledem k věku a typům artismu, spolupráce s o.s. APLA. Vyšetření v oblasti diagnostické triády, diagnostické nástroje PAS ? CARS, CHAR, Dětské autistické chování (DACH, Thorová), Edukačně hodnotící profil (Čadilová, Žampachová). Profesní kompetence psychologa v SPC, další vzdělávání a rozvoj v oblasti diagnostiky.
5. Diagnostika ve střediscích výchovné péče, diagnostickém ústavu (2 hod.) Problematika dětí a mladistvých v oblasti poruch chování a dětí z rodin, které nejsou schopny zajistit podmínky pro zdravý psychosociální vývoj dítěte. Statut SVP, ústavní péče u nás. Diagnostika v souladu se Zákonem o ústavní a ochranné výchově č. 109/2002 Sb., upravující Zákon č. 383/2005 Sb. Diagnostické oblasti v souladu s typem obtíží dítěte, diagnostika problémového chování, diagnostika rodinného prostředí, diagnostika osobnosti a vývojové úrovně dítěte. Rizika a úskalí etopedické diagnostiky. Profesní kompetence psychologa v etopedických zaří
Kurz byl připraven v souvislosti se změnou organizace praxí. Dotýká se tedy kurzů Encyklopedická poradenská stáž a Specializovaná poradenská stáž, pro které by se měl stát důležitou oporou.
V současné koncepci oboru, ve shodě s evropskými standardy, je kladen velký důraz na praktickou zkušenost studentů již v rámci pregraduálního studia. Studenti budou podle svého zaměření na poradenskou nebo klinickou psychologii stážovat na mnoha odborných pracovištích a je třeba, aby měli alespoň základní informace o průběhu diagnostiky na těchto pracovištích, neboť některé diagnostické nástroje jsou výsadou jen určitého typu pracoviště (např. diagnostika autismu).
Kurz Diagnostika v psychologickém poradenství se bude výhradně zaměřovat na poradenský diagnostický postup a diagnostické nástroje užívané ve školství.
První část kurzu bude mít teoretický charakter. Pozornost zde bude věnována zásadám, principům a etapám psychologické diagnostiky (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza), s důrazem na školský terén.
Druhá část kurzu bude studenty provázet diagnostickými přístupy ve školských poradenských zařízeních. Dojde k postižení a konkretizaci zakázek ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství).
Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období a psychologická diagnostika na jednotlivých pracovištích bude pojímána ve vývojovém kontextu. V každé z oblastí vývojové diagnostiky budou prezentovány užívané metody psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, ať už se jedna o metody založené na kvantifikování (testy obecných a speciálních schopností, testy osobnosti, didaktické testy) či metody kvalitativní (pozorování, rozhovor, včetně anamnestického, projektivní přístupy), vždy však se specifiky naší pedagogicko-psychologické praxe.