Studenti jsou seznámeni s přehledem jednotlivých technik zaměřených ke komplexní
či cílené diagnostice v klinické praxi s přihlédnutím k MKN 10.
.
Na počátku kurzu se studenti seznámí se strukturou diagnostiky dětí a mladistvých ?
- úvodní fází,
- vlastním vyšetřením,
- jeho závěrem,
- problematikou formulací psychologické zprávy.
Je důležité znát diference mezi charakteristikou :
- testových metod
- základních klinických metod ? pozorováním, rozhovorem a analýzou výtvorů.
Při diagnostice širokého spektra spadajícího do pásma dětí a mladistvých je nutné zvažovat specifičnost psychologického vyšetřování v závislosti na věku ? tedy :
- dětí útlého věku,
- dětí věku předškolního,
- věku školního,
- dětí dospívajících.
Dále je nezbytné zvažovat další faktory :
? faktory vývoje,
? faktory kritéria ke kterému se diagnostika vztahuje,
? faktory volby diagnostických metod, testové baterie
? faktory na straně vyšetřujícího, tedy vliv osobnosti psychologa na diagnostiku.
Nedílnou součástí diagnostiky je přítomnost etických problémů a nutnost respektu základních etických principů diagnostické práce.
Další částí kurzu je praktické seznámení s dílčími postupy, nejužívanějšími metodami a technikami
Diagnostika se dále člení podle zjišťování jednotlivých dílčích oblastí :
Diagnostika schopností
- Diagnostika inteligence
( obecná pravidla diagnostiky inteligence, testy inteligence jako nejčastěji používané metody, hodnocení výsledků a jejich interpretace, problematika administrace testových metod a její variabilita )
- Základní testy diagnostiky vývojové úrovně ? nejčastěji užívané u nás
( Vývojové škály sledující psychomotorický vývoj dětí : Gesell, Bayley,
Terman a úpravy TM
Wechslerovy testy a jejich modifikace WISC
Ravenovy testy
Amthauerův test struktury inteligence IST
Diagnostika paměťových schopností
- nejčastěji používané testy paměťových schopností ? specifické paměťové testy krátkodobé paměti ? verbální, mechanické verbální paměti, sekvenční paměti, verbální asociační učení, verbální paměť pro smysluplné sdělení,
- testy krátkodobé neverbální paměti ? abstraktní vizuální paměť ( Reyova komplexní figura ), vizuální sekvenční paměť, vizuální paměť pro smysluplné celky
- metody k hodnocení střednědobé paměti
- metody k vyšetření dlouhodobé paměti
Diagnostika pozornosti
- screening vnějších projevů pozornostních funkcí
- testy pozornosti ( číselný čtverec, test cesty, číselný obdélník
Diagnostika školní zralosti
- sreeningové posouzení školní zralosti
- podrobnější diagnostika školní zralosti připravenosti
( fonologická percepce, vizuální percepce, grafomotorické schopnosti, dg řeči, hodnocení úkolového chování, hodnocení úrovně mentálních schopností, hodnocení sociálně adaptivního chování
Diagnostika školních dovedností
- specifická diagnostika čtení,
- psaní,
- matematických schopností a dovedností
Projektivní techniky užívané v diagnostice dětí a mladistvých zaměřené i na interpersonální vazby a vztahy a emoční prožívání
Tyto techniky můžeme členit podle způsobu reakcí :
- asociační techniky
- konstruktivní techniky
- doplňovací techniky
- techniky založené na výběru a řazení
- expresivní metody
Podrobněji tedy :
- kresebné testy
- testy doplňování vět
- CAT
- Projekční vyprávěcí test
- Projektivní interview
- Bene- Anthony test rodinných vztahů
- Sceno test
- TAT
- ADOR
- Rosenzweigův test
Další diagnostika emočních stavů- dotazníky
- dotazníky cílené na dílčí oblasti ( J.E.P.I. ?
Diagnostika specifických oblastí
- lateralita
- kognitivní zralost / deficit ( Edfeldtův reverzní test, Test obkreslování-Matějček, Frostigová
V průběhu kurzu se studenti seznámí s diagnostikou a technikami nejčastěji u nás užívanými, zároveň budou zvažovány i limity jejich užití a jejich adekvátnost v diagnostickém procesu.
V seminární části kurzu si frekventanti zároveň prakticky ověří schopnost práce s administrací technik, jejich vyhodnocením i interpretací a vypracováním cíleného závěru zjištěných dat s návaznou možnou prognostickou složkou komplexní diagnostiky.
Během celého kurzu jsou zvýrazňovány i etické problémy týkající se především diagnostiky dětí a etika sdělování výsledků rodičům, zadavatelům diagnostického vyšetření.
Vzhledem ke komplexnosti problematiky je podmínkou zkoušky aktivní účast studenta na semináři.