Smyslem kursu je naučit se interpretovat, jak jsou různé předměty zvýznamňovány prostřednictvím různých forem zvýznamňování a zdrojů utváření významu. Základní struktura předmětu je tvořena triádou: 1) Předměty (oblasti) zvýznamňování 2) Formy utváření významu 3) Zdroje významu.
Kurs sestává ze čtyř okruhů, tj. vedle úvodního bloku jsou zde tři okruhy věnované předmětům (oblastem), formám a zdrojům utváření významu. Vzhledem k tomu, že předměty, formy a zdroje významu od sebe při výkladu nelze oddělovat, nejedná se o oddělené bloky, ale o vzájemně propojené tematické okruhy.
Úvodní blok: Obsah a smysl předmětu, seznámení s logikou a strukturou kursu, vymezení základních pojmů, základní informace k seminární práci
Úvodní informace k tomuto bloku je obsažena v souboru PSYCHOLOGIE DISKURSU.doc (viz soubory v příloze tohoto sylabu)
- o čem je předmět psychologie diskursu (procesy utváření významu, jakým způsobem člověk dává význam své zkušenosti)
- jakým způsobem zkoumáme procesy utváření významu (tím, že interpretujeme)
- co je to interpretace a co děláme, když interpretujeme (explikujeme implicitní v utváření významu)
- co je to diskurs (zastřešujíc pojem pro různé prostředky a způsoby, jakými může být utvářen význam)
- možnost chápání interpretovaných textů, promluv, videí, artefaktů atd. jako 1) produktů mysli, či jako 2) produktů pro mysl
- nastolení základního schématu: předmět - forma - zdroj zvýznamňování
Podrobnější informace obsahuje text: Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf
Z didaktických důvodů je v další části kursu pořadí uvedené triády prohozeno, tj. při výkladu se postupuje od forem - přes zdroje významu (a jim odpovídající teoretické rámce) - k předmětům a oblastem zvýznamňování.
První tematický okruh: Formy utváření významu
- psychologie symbolu a metafory
- metaforické a metonymické formy zvýznamňování
- příběh a mýtus jako forma zvýznamnění skutečnosti
- žánry, které (kterými) žijeme
- žánr a styl
- dialog a dramatická hra
- podoby a formy aktivní imaginace
Text k psychologii metafory je obsažen v souboru psychologiemetafory.doc (viz příloha)
Texty k narativní psychologii (příběhy a jejich žánry jako formy zvýznamnění) jsou obsaženy v souboru narativnipsychologie.doc (viz příloha)
Text k symbolu, metafoře, příběhu, mýtu, dialogu, dramatické hře, žánru a stylu obsažen v souboru Chrz-podoby a formy aktivní imaginace.doc (viz příloha)
Text k narativní interpretaci: Čermák, Hiles, Chrz: "NARATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM: INTERPRETAČNÍ PERSPEKTIVY", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI, str. 53-66, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Veda/AUPO/Psychologica_37-sup.pdf
Druhý tematický okruh: Zdroje utváření významu
Zdroje utváření významu jsou probírány v rámci odpovídajících přístupů, které umožňují těmto zdrojům významu porozumět. Tak například sociální stereotypy jsou probírány v rámci teorie sociálních representací, či maskované tužby v rámci psychoanalýzy, či archetypy v rámci hlubinné psychologie.
Je vyložen prostor možných výkladových schémat (která explikují/exemplifikují procesy utváření významu). Dvěma dimenzemi tohoto prostoru jsou: mentalismus versus kulturalismus (dvojí směr, kterým se pohybuje explikace procesů utváření významu směrem od dat k exemplifikačním schématům, tj. pohyb interpretace směrem k mysli či ke kultuře - předpoklady: "kultura utvářená myslí" či "mysl utvářená kulturou") a hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry (předpoklady týkající se povahy explicitních dat, která jsou chápána buď jako maskování či zašifrování - a pak je třeba je mít v podezření, a nebo jako zjevování a ukazování - a pak je možné je brát s důvěrou).
Některá výkladová schémata umístěná do tohoto pomyslného prostoru ("levo-pravá" dimenze jako "podezření - důvěra", a "dolno-horní" dimenze jako "mentalismus - kulturalismus"): sociální konstruktivismus ideologická kritika mytologická kritika psychoanalýza archetypová psychologie kognitivní psychologie
Texty k interpretačním rámcům a přístupům (ke konfliktu interpretací):
Chrz: "JAK LZE KRITICKY ROZUMĚT SOUČASNÉ FANTASY KULTUŘE", Sborník Kvalitativny výskum vo verejnom prostore, str. 117-123, celý sborník na adrese: http://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/KPP_Rado_Masaryk/zbornik/Zbornik.pdf
Chrz: "MIZENÍ SUBJEKTU V DRAMATU SARAH KANEOVÉ PSYCHÓZA VE 4:48" (poslední kapitola textu v souboru narativnipsychologie.doc, viz příloha)
Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf
Třetí tematický okruh: předměty (oblasti) zvýznamňování
Zde je v souvislosti s formami utváření a zdroji významu (a odpovídajícími výkladovými přístupy) probíráno zvýznamňování v různých oblastech. Inerpretované texty, promluvy, videa, artefakty atd. mohou být chápány jako: 1) produkty mysli, popřípadě jako: 2) produkty pro mysl. Jako produkty mysli mohou být z hlediska procesů utváření významu interpretovány např.:
- série snů či aktivních imaginací sebraných v procesu psychoterapie
- narativní rozhovory
- fiktivní příběhy získané různými metodami (TAT, dovyprávění příběhů, vysvětlení či zdůvodnění neobvyklé situace atd.)
Jakožto produkty pro mysl (vypovídající o "obecně sdílené mentalitě") mohou být z hledisak procesů utváření významu interpretovány např.:
- reklamní spot, billboard či tištěná reklama
- různé prvky volebních kampaní
- videoklipy
- počítačové hry či videohry
- filmy, televizní seriály
- hlášky z filmů sdílené v určitém společenství
- vtipy vyprávěné v různých komunitách či institucích
Texty ke zkoumání procesů utváření významu (jejich forem a zdrojů) v různých oblastech zvýznamňování:
Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf
Chrz: PSYCHOLOGIE METAFORY (viz příloha psychologiemetafory.doc, poslední část týkající se metafor v politice)
Chrz: ŽÁNR, MYSL A KULTURA (viz příloha narativnipsychologie.doc, kapitola "Žánr, mysl a kultura", části týkající se nemoci, filmu a vzdělávání)
Chrz: MOŽNOSTI NARATIVNÍHO PŘÍSTUPU K AUTOBIOGRAFICKÉMU ROZHOVORU (viz příloha Analýza narativních rozhovorů.doc)
Čermák, Hiles, Chrz: "NARATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM: INTERPRETAČNÍ PERSPEKTIVY", sborník Kvalitativní přístup