1. Teoretický blok Školní dovednosti v kulturním kontextu
Specifické vs. nespecifické školní obtíže, pojet í a důležitost školního výkonu, ukazatele školní úspěšnosti. Rozvoj školních dovedností jako faktor rozvoje gramotnosti.
Pozadí školních obtíží ve vztahu k dítěti, rodina jako zdroj školních obtíží.
Škola jako zdroj problémů dítěte, nevhodné přístupy učitele jako zdroj obtíží dítěte.
Učivo jako zdroj obtíží.
Osobnost dítěte a další charakteristiky, které se podílejí na vzniku školních obtíží.
Specifické poruchy učení
Vývoj poznání od konce 19. století, zakladatelé problematiky (S.T.Orton)
Výzkumy a nejnovější poznatky (výzkum dominance mozkových hemisfér, neuroanatomická bádání, řečové funkce mozku, oční pohyby, sledování hormonálních vlivů aj.).
Vizuální vs. fonologický model dyslexie.
Neuropsychologický pohled na problematiku (Lurija, Bakker, Pavlidis).
Současné výzkumné trendy.
Terminologické vymezení SPU vývoj základních pojmů, užívaná terminologie u nás a ve světě, definice specifických poruch učení a chování, etiologie specifických poruch učení, výskyt poruch v populaci, faktory, které jej ovlivňují.
Typologie specifických poruch učení, klinický popis jednotlivých poruch dle klasifikačních schémat DSM-IV, ICD-10. dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxii, dysmuzii, dyspraxii. neverbální poruchy učení. 2. Historie specifických poruch učení v České republice, současný systém péče o žáky s SPU, aktuální problémy a možnosti systémového řešení. Historické zdroje problematiky specifických poruch učení v České republice: vývoj od 50 let do současnosti, přínosy jednotlivých období, limity. Současný systém péče o žáky s SPU
Školská legislativa jako jeden ze zdrojů změn v péči o žáky s SPU. Školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných - ve znění pozdějších předpisů
Péče v resortu školském: úloha učitele, úloha základních a střední škol. Školní poradenské pracoviště (výchovný poradce, školní psycholog, školní speciální pedagog), poradenské instituce ve školství (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum). Odborné kompetence, povinnosti jednotlivých ?aktérů? péče, standardy činností dle platné legislativy.
Péče v resortu zdravotnickém: ambulantní formy péče - klinický logoped, klinický psycholog. Odd. dětské psychiatrie.
Péče v nestátním a neziskovém sektoru: činnost občanských sdružení (Dys-centrum Praha, Asociace Dys-center v ČR, Česká společnost "Dyslexie", Společnost pro podporu a rozvíjení čtenářství (CzechRA), Dys-Dos). Soukromý sektor: činnosti soukromých psychologů a speciálních pedagogů, zájem firem o problematiku (nakladatelství, počítačové firmy aj.)
Aktuální problémy dneška
Přetrvávání nepřijetí problematiky na některých školách či rodiči, otázka nálepkování, hledání viníka ?.
Zájem základních škol o diagnózy (navýšený normativ), hledání specifických obtíží i tam, kde nejsou. Zvyšování počtů dětí s SPU (tématická zpráva ČŠI z r. 2005 ? www.csicr.cz), nejednotnost při přidělování diagnóz a diagnostická kritéria (tlak ze strany škol i rodičů, vliv subjektivních krit érií)
Aktuální výzva dneška ? změna systému péče. Vše se vyvíjí a mění, hledání vhodného řešení. Zpřísňování diagnostických kritérií nebo změny v poskytování péče? Resortní projekt MŠMT ?Od diagnostických kritérií specifických poruch učení k poskytování péče všem potřebným dětem? (Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR): třístupňový systém péče: individualizovaná pomoc učitele, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán. Podmínky realizace nového systému (rodiče ? učitelé ? školní poradenské pracoviště ? poradenský systém ? osvěta a společenské podmínky). 3. Vývojové a sociální aspekty dyslexie V rámci tohoto bloku bude problematika specifických poruch učení prezentována z vývojového a sociálně psychologického hlediska. V posledních letech došlo k odklonu pojetí, které ukotvovalo specifické poruch učení Vývojové aspekty specifických poruch učení
Vývoj percepčních, kognitivních a motorických funkcí v předškolním věku. Deficity těchto funkcí jako předpoklad vzniku specifických poruch učení. Vývoj řeči a fonologických dovedností jako jeden z ukazatelů možných problémů ve čtení a psaní. Prevence specifických poruch učení, riziko SPU. Prekurzory dyslexie, protektivní faktory pro rozvoj gramotnosti.
Specifické poruchy učení ve starším školním věku (adolescenci) ? problematika vzdělávání na střední a vysoké škole u jedinců s SPU (přijímací řízení, modifikace v přístupech ve vzdělávání, reedukační a kompenzační přístupy, terapie v daném období). Specifické poruchy učení v dospělosti (riziková místa, možnosti diagnostiky i odborné podpory).
Sociální aspekty specifických poruch učení
Sociální aspekty dyslexie. Důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte.
Sekundární psychosociální obtíže žáků s SPU.
Problémy dítěte s SPU v rodině, reakce na přetížení, výchovné styly rodičů neprospívajících žáků, dopad SPU na sourozenecké vztahy.
Problémy dítěte ve školní a vrstevnické skupině.
Dopad SPU na budoucí profesní a společenské uplatnění. 4. Metodologicko-diagnostický blok, diagnostika specifických poruch učení, diagnostická kritéria
Diagnostika SPU (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmuzie) jako jeden z nejobvyklejších typů zakázek v poradenském systému ve školství.
Aktuální problémy diagnostiky (diagnostika SPU ve zdravotnictví a v soukromém sektoru, diagnostika u dětí podprůměrných, diagnostika SPU v alternativních pedagogických systémech či odlišných metodách výuky čtení ? např. genetická metoda, diagnostika rizika dyslexie, diagnostika SPU v období adolescence a dospělosti, pedagogická diagnostika učitele pro možnost individualizace ve vzdělávání).
Psychologická diagnostika, psychologické vyšetření ? zásady, požadavky (např. informovaný souhlas). Etapy diagnostického procesu, přímé a nepřímé zdroje. Průběh vyšetření na odborném pracovišti, interpretace, závěr, prognóza, navazující intervence.
Deficity dílčích funkcí, speciálně pedagogická diagnostika v oblasti percepčně kognitivních a motorických funkcích.
Pedagogická diagnostika, diagnostika školního výkonu.
Diagnostická kritéria ve světovém kontextu, problém s diagnostickými kritérii u nás.
Kurz poskytuje rozvoj ve čtyřech oblastech.
1. Teoretický blok Posluchači budou seznámeni s teoretickými aspekty problematiky specifických vývojových poruch. Těžištěm tohoto bloku jsou dva tématické okruhy. Prvním z nich je zakotvení problematiky specifických poruch učení do kontextu budování školních dovedností i jejich problémů. Ne všechny obtíže dětí při budování školních dovedností mají specifické pozadí, posluchači budou identifikovat různá pozadí školních obtíží. Problémy v rozvoji školních dovedností (trivium) jsou narušujícím faktorem rozvoje gramotnosti. Druhým tématickým okruhem budou již teoretické aspekty problematiky specifických poruch učení. Důraz bude dáván na postižení historických zdrojů, budou představeny jednotlivé školy, které se zasloužily o formování poznání o mechanismech a příčinách SPU.
2. Historie specifických poruch učení v České republice, současný systém péče o žáky s SPU, aktuální problémy a možnosti systémového řešení? Seznámení s vývojovými trendy v problematice specifických poruch učení v České republice. Důraz bude dáván na postižení společenských vlivů, které mají dopad na formy uskutečňované péče a vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a na kritická místa problematiky, která se v současnosti jeví jako potřebná změn.
3. Vývojové a sociální aspekty dyslexie V rámci tohoto bloku bude problematika specifických poruch učení prezentována z vývojového a sociálně psychologického hlediska. V posledních letech došlo k odklonu pojetí, které ukotvovalo specifické poruch učení pouze do období mladšího školního věku a všímalo si obtíží jen z hlediska školní úspěšnosti. Bude sledován současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a zdůrazňován interdisciplinární přístup k řešení problematiky. Těžištěm výuky budou dvě témata. V prvním z nich bude problematika specifických poruch učení studována z hlediska vývojových etap, příp. hlavních vývojových obtíží daného období, s postižením charakteristických zvláštností jednotlivých typů SPU v daném věku. Druhá oblast si bude všímat sociálních kontextů SPU (sekundární psychosociální obtíže, dopad na žáka, vlivy v rodině, dopad SPU na postavení žáka ve třídním kolektivu, vrstevnické skupině aj.)
4. Metodologicko-diagnostický blok, diagnostika specifických poruch učení, diagnostická kritéria Blok je věnován metodologicko-diagnostickým aspektům problematiky specifických vývojových poruch. Posluchači budou seznámeni s principy diagnostiky specifických poruch učení u nás, s užívanými diagnostickými kritérii i problémy s kritérii, tak jak jsou v současné době odborně diskutovány.