Podle osnovy syntetického souboru sebraných textů k Vygotského dílu od Petera Lloyda a Charlese Fernyhougha (Lev Vygotsky. Critical Assessments, 1999) budou probrány čtyři tématické bloky (uvedené texty jsou příklady): 1. Vygotského psychologická teorie podle Wertsche zahrnuje tři propojená témata, která tvoří její páteř. Jde o tzv. genetickou metodu, ideu vyšších psychických funkcí majících původ v sociálních procesech (mediace druhými osobami) a roli artefaktu/nástroje (materiálního instrumentu nebo psychologického nástroje/znaku) Dvojí mediace (druhou osobou, jejím tutorstvím, které posouvá dítě v jeho zóně nejbližšího vývoje; a také nástrojem ? např. řečí v rozumovém vývoji). Texty ke čtení:
- Wertsch, J.V.; Tulviste P.: L.S. Vygotsky and contemporary developmental psychology
- Minick, N.: The development of Vygotsky´s thought: an introduction.
- Valsiner, J.; Van der Veer, R.: On the social nature of human cognition: an analysis of the shared intellectual roots of Georg Herbert Mead and Lev Vygotsky.
- Wertsch, J.V.; Penuel, W.R.: The individual-society antinomy revisited: productive tensions in theories of human development, communication, and education.
- Van der Veer, R.; van Ijzendoorn, M.H.: Vygotsky´s theory of the higher psychological processes: some criticisms. 2. Vztah myšlení a řeči. Zaměřuje se na interfunkční vztah myšlení a řeči. Na verbálně zprostředkované interakce a jejich ?zvnitřňování? v seberegulující soukromé/egocentrické řeči vytvářející předpoklady pro vznik vnitřní řeči a verbálního myšlení. Texty:
- Vygotskij, L.S.: Myšlení a řeč. Praha, SPN 1976.
- Butterworth, G.; Grover, L.: The origins of referential communication in human infancy.
- Kohlberg, L.; Yaeger, J.; Hjertholm, E.: Private speech: four studies and a review of theories.
- Janoušek, J.: Verbální komunikace a lidská psychika. Praha, Grada 200. 3. Zóna nejbližšího vývoje je vůbec nejznámější pojem Vygotského teorie vztahu učení a vývoje. Tedy s největší relevancí pro formální vzdělávání. Vztah experta a novice je v lidské kultuře základní a samozřejmý. Ovšem prostá extenze dyadického vztahu, jak si ho pro ZPD empiricky představoval Vygotskij, na vztah učitel ? žák/žáci ve třídě je už kritizována (nejde o dyadický kontext a inteakce se liší obsahem, formou i žánrem od každodenních interakcí). Texty:
- Wertsch, J. V.: The zone of proximal development: some conceptual issues.
- Valsiner, J.; Van der Veer R.: The encoding of distance: the concept of the zone of proximal development and its interpretations.
- Heckhausen, J.: Balancing for weaknesses and challenging developmental potential: a longitudinal study of mother-infant dyads in apprenticeship interactions.
- Brown, A.L.; Ferrara, R.A.: Diagnosing zones of proximal development.
- Blank, M.; White, S.J.: Activating the zone of proximal development in school: obstacles and solutions.
- Cordeiro, P.: Vygotsky in the classroom: an interactionist literacy framework in mathematics. 4. Aktuální teoretické a empirické směřování inspirované Vygotským ? půjde o výběr dvou příkladů témat, která jsou dnes rozvíjena a opírají se o inspirace Vygotským, a to kriticky (jdou ?za autora?). Vybíráme dva příklady: paměť a teorie mysli. Texty:
- Edwards, D.; Middleton, D.: Conversational remembering and family relationships: how children learn to remember.
- Astington, J.: What is theoretical about the child´s theory of mind ? A Vygotskian view of its development.
ZAČLENĚNÍ KURZU
Jde o povinně volitelný, ?výběrový? kurz v tom smyslu, že pro účast v něm je potřeba mít za sebou alespoň nějakou základní četbu (práce Vygotského, případně Colea, Wertsche, Molla, Valsinera a van der Veera). Je tedy žádoucí, aby studenti již absolvovali kurzy Pedagogická psychologie II nebo Kognitivní psychologie (ta však není stanovena jako prerekvizita). Sám není podmínkou pro žádný další kurz. Pro náročnost přípravy se předpokládá velmi malý okruh posluchačů (průběžná četba textů v angličtině).