Obsahově předmět zahrnuje vymezení bryologie, informační zdroje, anatomii a morfologii hlevíků, játrovek a mechů s akcentem na determinačně významné znaky; rozmnožován í a ekologie mechorostů; fylogeneze a systém mechorostů s důrazem na bryoflóru ČR (Anthocerophyta, Marchantiophyta, Bryophyta {Andreaeopsida, Sphagnopsida, Bryopsida}; význam a ohrožení mechorostů, metody sběru a preparace.
Obdobně představuje lichenologii se zaměřením na askolišejníky podtřídy Lecanoromycetidae, vzhledem ke komplexnosti systematiky ale v systému a lichenoflóře ČR postupuje dle stanovišť (borka, silikáty, karbonáty, vápnité a kyselé půdy, antropogenní substráty ve vazbě na výškový stupeň).
Předmět podrobněji představuje mechorosty a lichenizované houby nejenom jako skupiny s globálním významem (Sphagnum), ale také jako vhodné modelové organismy pro výuku a laboratorní práce. Jeho cílem je přiblížit studentům skupiny natolik, aby překonali primární odstup založený na morfologické podobnosti taxonů v porovnání s cévnatými rostlinami a byli schopni využít tyto celoročně dostupné přírodniny pro efektivní výuku biologie a ekologie.
Výuka v laboratoři je doplněna o exkurzi a determinační praktikum získaného materiálu. V průběhu výuky si studenti vytvářejí trvalé preparáty srovnávací a demonstrační, pracují s herbářovými položkami a živým materiálem.