Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy environmentální gramotnosti

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNB1B145B

Anotace

Cílem předmětu je seznámení se se základy environmentální gramotnosti a její praktické aplikace (jak ochránit sebe a své děti/žáky) před negativními vlivy prostředí a metodami jejího testování. Organizace zabývající se ochranou ž.p. (Greenpeace, World Wildlife Fund, UNEP, Hnutí DUHA aj.). Zařazení environmentální gramotnosti do českých kurikulárních dokumentů. Nemoci ze životního prostředí. Globální environmentální problémy a konflikty. Jak kulturní zvyklosti a politické systémy zasahují do jejich řešení. Problematika znečištění ovzduší ve vnitřním prostředí. Ochrana vody. Nebezpečné látky ve vodě. Problematika balené vody. Nebezpečné a škodlivé látky v potravinách. Rizikové látky v kosmetice. Spotřebitelství. Ochrana zvířat. Elektronika a její dopady na životní prostředí a lidské zdraví. Konflikt o území. Strategické plány rozvoje. Akční plány rozvoje. Možnosti jejich připomínkování v rámci občanské společnosti. Vymezení environmentální gramotnosti (PICA, OECD, NAAEE). Čtyři komponenty environmentální gramotnosti (znalosti, dispozice, kompetence, zodpovědné chování vůči životnímu prostředí). Environmentální gramotnost v běžném životě. Multikriteriální rozhodování. Nástroje měření environmentální gramotnosti (MEP, MSELI, SSELI, NELA). Ekologizace provozu školy. Ekoškola.

1. úvod do problematiky. PICA měření gramotností. Vymezení environmentální gramotnosti (PICA, OECD, NAAEE). Čtyři komponenty environmentální gramotnosti (znalosti, dispozice, kompetence, zodpovědné chování vůči životnímu prostředí).

2. Fyzikální a ekologické systémy. Historie ochrany přírody. Organizací zabývající se ochranou ž.p. (Greenpeace, World Wildlife Fund, UNEP, Hnutí DUHA aj.). Zařazení environmentální gramotnosti do českých kurikulárních dokumentů.

3. Globální environmentální problémy a konflikty. Jak kulturní zvyklosti a politické systémy zasahují do jejich řešení.

4. Environmentální gramotnost v běžném životě. Multikriteriální rozhodování.

5. Problematika znečištění ovzduší ve vnitřním prostředí.

6. Konflikt o území. Strategické plány rozvoje. Akční plány rozvoje. Možnosti jejich připomínkování v rámci občanské společnosti.

7. Voda. Nebezpečné látky ve vodě. Problematika balené vody.

8. Nebezpečné a škodlivé látky v potravinách.

9. Rizikové látky v kosmetice. Spotřebitelství. Ochrana zvířat.

10. Elektronika a její dopady na životní prostředí a lidské zdraví.

11. Nástroje měření environmentální gramotnosti (MEP, MSELI, SSELI, NELA).

12. Ekologizace provozu školy. Ekoškola.