Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika biologie I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNB2B102A

Sylabus

Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.

Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).

Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).

Didaktické zásady výuky biologie.

Organizační formy výuky biologie.

Metody výuky biologie.

Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.

Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.

Příprava učitele na vyučovací hodinu.

Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.

Maturita z biologie – nové pojetí závěrečné zkoušky.

Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie – SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.

Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.  

 Cvičení:

Vzdělávací dokumenty – pracovní list.

Didaktické zásady – práce s textem.

Učebnice přírodopisu a biologie – hodnocení, kritéria výběru.

Metody výuky, jejich hodnocení – pracovní list.

Tvorba tematického plánu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ.

Maturitní zkouška z biologie – ukázky testů.

Podvádění studentů – diskuse.

Písemná příprava na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky – samostatná práce

Anotace

Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad.

Absolvent by měl znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie.

Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.