Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.
Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová t émata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).
Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).
Didaktické zásady výuky biologie.
Organizační formy výuky biologie.
Metody výuky biologie.
Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.
Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.
Příprava učitele na vyučovací hodinu.
Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.
Maturita z biologie – nové pojetí závěrečné zkoušky.
Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie – SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.
Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.
Cvičení: učební styly – osobní profil, výukové aktivity hodnocení učebnic přírodopisu hodnocení pracovních listů přírodopisu příprava na VH přírodopisu na ZŠ a biologii na SŠ předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v RVP G
+ doplňující didaktické úlohy dle zadání
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad.
Absolvent by měl znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie.
Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.