Charles Explorer logo
🇨🇿

Geologie a výuka geologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNB3B024A

Sylabus

Obsah kurzu: 1. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G – struktura a konkretizace náplně rámcových vzdělávacích programů pro výuku geologie, resp. prvouky, přírodovědy, přírodopisu v podmínkách ZŠ a SŠ (vzdělávací oblasti, tematické okruhy a vzdělávací obory, průřezová témata); ŠVP a výuka geologie: specifikace pro „tradiční školství“, klasické reformní školství, „moderní alternativní programy“, obsah a struktura předmětu geologie, kritická místa geologického kurikula. Didaktické zásady a trendy – definice pojmů, konstruktivismus, třífázový model učení (E-U-R). Příprava na vyučovací hodinu: struktura, kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, další položky (kontext, výukové aktivity, pomůcky, domácí práce, poznámky). Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – základní klasifikace, obecná charakteristika forem a metod výuky na ZŠ a SŠ v rozsahu učiva Didaktiky biologie I, specifika vybraných forem a metod výuky geologie (vyučovací hodina, praktická cvičení a laboratorní práce, exkurze a terénní práce, projektová výuka); klasické výukové metody (výklad, přednáška, vyprávění, práce s textem, dialog, popis, demonstrace, laborování a experimentování), aktivizující metody (diskuze, heuristické metody, didaktické hry), komplexní metody (individuální, frontální, skupinová a kooperativní výuka, pojmové mapy, brainstorming, metoda práce s ICT). 2. Učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a klasifikace učebnic, kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ s doložkou MŠMT, nakladatelství Fraus, Prodos, Fortuna, ČGS, NNS, SPN, Scientia, Taktik. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a jejich aplikace do výuky (pozitiva a negativa): přírodniny, preparáty hornin, krystalografické modely, modely krystalografických soustav a mřížek, schémata v geologii (klasifikační, geologická, evoluční), stratigrafické a časové osy, filmy, videa, animace, e-learning, multimediální a interaktivní výukové programy; speciální analytické přístroje, geologické pomůcky a vybavení do terénu, geologická mapa atd. Exkurze a praktická cvičení ve výuce geologie ZŠ a SŠ – definice formy výuky, klasifikace a fáze exkurze, výhody a nevýhody, návrhy na praktické „exkurzní“ geologické úkoly (lokalita a geologický profil, geomorfologická lokalita, paleontologická lokalita, nácvik „geologických“ dovedností a technik v terénu, specifika exkurze do muzeí, těžebních a výrobních podniků, fenomén „geoparky“ a výuka geologie, návrhy na praktické úkoly pro laboratorní cvičení z geologie (geologické sbírky, zpracování exkurzního materiálu, geologická školní technika).  3.-4. Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy: a) vznik a stavba planety Země; b) mineralogie a krystalografie, vlastnosti a poznávání minerálů; c) petrologie, horniny, horninový cyklus, poznávání hornin; d) endogenní geologie (TDT, Wilsnův cyklus, orogeneze, vrásnění vs. lokace, poruchy a deformace zemské kůry); e) exogenní geologie – zvětrávání geologická činnost gravitace, vody (řeky, moře, jezera, krasové jevy), větru, člověka; f) historická geologie a evoluce (evoluce, prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory), aspekty paleontologie, paleoekologie a paleoklimatologie; g) regionální geologie ČR. 5.-6. Prezentace a konzultace pracovních verzí skupinových portfolií   

Znění zadaných úkolů (podrobně viz podpůrné materiály a vlastní výukové semináře):

Úkol 1: Sestavte vlastní ŠVP, resp. učební plán pro vzdělávací obor Přírodopis – Neživá příroda na 2. stupni ZŠ.

Úkol 2: Vyberte si jeden geologický tematický celek (práce ve dvojici/skupině).

Úkol 3: U Vámi vybraného geologického tematického celku vyhodnoťte jeho zastoupení v RVP ZV a RVP G, tj. jaké jsou očekávané výstupy a rozsah učiva.

Úkol 4: Definujte konkrétní oborové minimu pro zvolené téma.

Úkol 5: Vyhodnoťte úroveň zpracování Vámi zvoleného geologického tematického celku v jednotlivých učebnicích přírodopisu pro 9. ročník ZŠ.

Úkol 6: Připravte konkrétní „výuku“ zvoleného geologického tematického celku na ZŠ v návaznosti na již realizované úkoly 3 až 6.  

Anotace

Seminář je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných klíčový témat z geologie s přesahem do souvisejících disciplín (např. paleontologie, stratigrafie). Studenti budou seznámeni s tématy doplňujícími základní přednášku ze všeobecné geologie a stratigrafie, zejména pak s aktuálními trendy a novinkami ve vědách o Zemi, které souvisí s novými názory na evoluci a paleoekologii vybraných skupin organismů, paleoklimatologii.

Cílem kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v geologii seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata z geologie prezentovat při výuce. Během seminářů bude diskutováno o učivu geologie v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP, metodách a formách výuky geologie (frontální výuka, BOV, exkurzní činnost), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku geologie, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce geologie a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku věd o Zemi.