Charles Explorer logo
🇬🇧

Geology and Geology Teaching

Class at Faculty of Education |
OKNB3B024A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah kurzu: 1. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G – struktura a konkretizace náplně rámcových vzdělávacích programů pro výuku geologie, resp. prvouky, přírodovědy, přírodopisu v podmínkách ZŠ a SŠ (vzdělávací oblasti, tematické okruhy a vzdělávací obory, průřezová témata); ŠVP a výuka geologie: specifikace pro „tradiční školství“, klasické reformní školství, „moderní alternativní programy“, obsah a struktura předmětu geologie, kritická místa geologického kurikula. Didaktické zásady a trendy – definice pojmů, konstruktivismus, třífázový model učení (E-U-R). Příprava na vyučovací hodinu: struktura, kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, další položky (kontext, výukové aktivity, pomůcky, domácí práce, poznámky). Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – základní klasifikace, obecná charakteristika forem a metod výuky na ZŠ a SŠ v rozsahu učiva Didaktiky biologie I, specifika vybraných forem a metod výuky geologie (vyučovací hodina, praktická cvičení a laboratorní práce, exkurze a terénní práce, projektová výuka); klasické výukové metody (výklad, přednáška, vyprávění, práce s textem, dialog, popis, demonstrace, laborování a experimentování), aktivizující metody (diskuze, heuristické metody, didaktické hry), komplexní metody (individuální, frontální, skupinová a kooperativní výuka, pojmové mapy, brainstorming, metoda práce s ICT). 2. Učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a klasifikace učebnic, kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ s doložkou MŠMT, nakladatelství Fraus, Prodos, Fortuna, ČGS, NNS, SPN, Scientia, Taktik. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a jejich aplikace do výuky (pozitiva a negativa): přírodniny, preparáty hornin, krystalografické modely, modely krystalografických soustav a mřížek, schémata v geologii (klasifikační, geologická, evoluční), stratigrafické a časové osy, filmy, videa, animace, e-learning, multimediální a interaktivní výukové programy; speciální analytické přístroje, geologické pomůcky a vybavení do terénu, geologická mapa atd. Exkurze a praktická cvičení ve výuce geologie ZŠ a SŠ – definice formy výuky, klasifikace a fáze exkurze, výhody a nevýhody, návrhy na praktické „exkurzní“ geologické úkoly (lokalita a geologický profil, geomorfologická lokalita, paleontologická lokalita, nácvik „geologických“ dovedností a technik v terénu, specifika exkurze do muzeí, těžebních a výrobních podniků, fenomén „geoparky“ a výuka geologie, návrhy na praktické úkoly pro laboratorní cvičení z geologie (geologické sbírky, zpracování exkurzního materiálu, geologická školní technika).  3.-4. Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy: a) vznik a stavba planety Země; b) mineralogie a krystalografie, vlastnosti a poznávání minerálů; c) petrologie, horniny, horninový cyklus, poznávání hornin; d) endogenní geologie (TDT, Wilsnův cyklus, orogeneze, vrásnění vs. lokace, poruchy a deformace zemské kůry); e) exogenní geologie – zvětrávání geologická činnost gravitace, vody (řeky, moře, jezera, krasové jevy), větru, člověka; f) historická geologie a evoluce (evoluce, prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory), aspekty paleontologie, paleoekologie a paleoklimatologie; g) regionální geologie ČR. 5.-6. Prezentace a konzultace pracovních verzí skupinových portfolií   

Znění zadaných úkolů (podrobně viz podpůrné materiály a vlastní výukové semináře):

Úkol 1: Sestavte vlastní ŠVP, resp. učební plán pro vzdělávací obor Přírodopis – Neživá příroda na 2. stupni ZŠ.

Úkol 2: Vyberte si jeden geologický tematický celek (práce ve dvojici/skupině).

Úkol 3: U Vámi vybraného geologického tematického celku vyhodnoťte jeho zastoupení v RVP ZV a RVP G, tj. jaké jsou očekávané výstupy a rozsah učiva.

Úkol 4: Definujte konkrétní oborové minimu pro zvolené téma.

Úkol 5: Vyhodnoťte úroveň zpracování Vámi zvoleného geologického tematického celku v jednotlivých učebnicích přírodopisu pro 9. ročník ZŠ.

Úkol 6: Připravte konkrétní „výuku“ zvoleného geologického tematického celku na ZŠ v návaznosti na již realizované úkoly 3 až 6.  

Annotation

The seminar is focused on an interactive presentation of selected key topics from geology with an overlap into related disciplines (e.g. paleontology, stratigraphy). Students will be introduced to topics supplementing the basic lecture on general geology and stratigraphy, especially current trends and news in earth sciences, which are related to new views on the evolution and paleoecology of selected groups of organisms, paleoclimatology.

The goal of the course is to expand and deepen, in particular, cross-sectional knowledge in geology, to become familiar with other ways of presenting certain selected topics from geology in an unconventional and attractive way during teaching. During the seminars, the geology curriculum (RVP ZV and RVP G) and the possibility of its inclusion in "SVP", methods and forms of teaching geology (frontal teaching, IBSE, excursion activities), the use of textbooks and information resources for teaching geology, the inclusion of aids and working with them will be discussed in the teaching of geology and, last but not least, about the overall (comprehensive) preparation of teachers for teaching earth sciences.