Datum
Téma
Programové teze texty
Samostudium
Středověký hrdinský epos (chansons de geste)
Kontext star ých hrdinských skladeb – obl. románská vs. germánská. Vazba textů na mytologii, legendu a dějinné události. Různost dochovaných rukopisů a existence cyklů.
Píseň o Rolandovi (+ E. Auerbach) 15.2.
Lyrika od trobadorů k Villonovi
Kurtoazní inspirace v proměnách. Trobadorský rejstřík a formy. Stilnovismus.
J. Rudel, F. Pertrarca, F. Villon (+ L. Spitzer) 15.2.
Dvorský román. Cervantesův Don Quijote
Látky (matières). Vývoj žánru a jeho reinterpretace u Cervantese.
Důmyslný rytíř Don Quijote de la Macha (+ V. Černý) 27.3.
Renesance?
Svět jako řád (katedrála, mystika). Promýšlení tělesnosti a duše, prožitek lapenosti ve smyslovém světě a v hříchu, perspektiva věčnosti a otázka lidské svobody.
Dante: BK (Peklo, Ráj), G. Boccaccio: Dekameron, Pico: O důstojnosti člověka (+ G. Duby) 27.3.
Renesance!
Inspirace komicko-realistická a tříbení pohledu individuální jedinečnost. Otázka poznání, jeho možností a limitů (středověká scholastika, sumy, Tomáš Akvinský).
N. Machiavelli: Mandragora, B. Cellini: Vlastní životopis, F. Rabelais: Gargantua a Pantagruel (+ L. Spitzer)
Samostudium
Shakespeare
Rozpětí dramat mezi tragikou a komikou, barokním stylem a bezprostředností promluvy atd. Tradice překládání S-a u nás od J. V. Sládka k Hilskému a Joskovi.
Hamlet (+ T. S. Eliot)
Světová literatura I. Středověk a renesance
Anotace: Tento jednosemestrální magisterský seminář se (jako součást třísemestrálního kursu) snaží postihnout dynamiku vývoje evropských literatur mezi středověkem a raným novověkem. Evropskou literaturu středověku budeme sledovat optikou hrdinského eposu a dvorské kultury. Dále se pokusíme postihnout rozhodující impulsy italské provenience: renesanci, humanistický klasicismus a baroko. Budeme reflektovat vývoj žánrového spektra, jednotlivé autorské osobnosti světového formátu (zde především Dante, Cervantes a Shakespeare), ale i pohledy na člověka, klíčové hodnoty a v neposlední řadě hrdiny velkých příběhů naší civilizace, jak je jednotlivé epochy nasvěcují. Přednášející poskytne základní orientaci v konkrétní problematice (v programu níže viz „téma“ a „programové teze“). Součástí sylabu je poměrně obsáhlá elektronická čítanka (v programu níže viz „texty“). Studenti se systematicky seznámí nejen s primárními texty, ale na příkladech konkrétních studií také s domácí i zahraniční tradicí jejich kritického promýšlení (v programu níže viz „+texty“ v závorce). Spíš než na znalostní penzum je kurs zaměřen na rozvíjení čtenářských kompetencí, cílené budování citlivosti pro různé typy historických literárních textů a v neposlední řadě na procvičování argumentačních a interpretačních postupů. Důraz je mj. kladen na soustavnou četbu a samostatnou práci s textem. Kurs je zakončen zápočtem.